fredag 11. juni 2010

Forever young!

Mimrer litt til Alphaville og go'låta "Forever young" i dag.

Kjenner at lukta fra ungdomsklubben fortsatt sitter i neseborene, en blanding av røykmaskin, hårspray og stjålen etterbarberingsvann. Det er nesten som om jeg er tilbake i det mørke lokalet som var ukas høydare da vi var tenåringer. (Og for ung til å dra på UFO-fest på lokalet). Jeg får nesten lyst til å grine når jeg tenker på at dette er 15 år sida. Savner nesten hormonene, de ultrasterke følelsene som var i sving, forelskelsene, kjærlighetssorgen, raseriet, opprøret og det å være UNG - og slippe å tenke så mye! Heldigvis er jeg nok en av de som faktisk kommer til å forbli evig ung.... Får nesten lyst til å grine av den tanken også.

Typisk scenario på klubben:

"Det er klart for den aller siste sangen for kvelden siden klokka begynner å nærme seg 23:00 en fredags kveld. DJ "what's his face" henter frem Alphaville-plata, og de første tonene triller ut av høytalerne. Sjenerte tenåringer sitter spredd rundt i lokalet. De ser avslappet ut, men alle vet at det er siste låta for kvelden og panikken begynner å bre seg. Det er nå eller aldri....hvem er heldig nok til å få en siste dans.

I et hjørne står en langhåret jente på 14 år sammen med venninnene sine. Hun ler litt nervøst av noe den ene venninna sa, men får ikke helt med seg hva det er hun ler av. Noe helt annet har hennes oppmerksomhet. Hun har nemlig fått seg en ny kjæreste, og han står i andre enden av lokalet. Han virker uaffektert av spenningen i lufta, men det er nok bare ei maske. Begge to vet hva som kommer.

Gutten har like langt hår som henne, og er bittelitt eldre. Etter et par takter med "Forever young" tråkker han bestemt bortover mot jenta i hjørnet. Han skal ha den siste dansen!

Ustødig og famlende finner de rytmen på dansegulvet. Begge vet at om cirka 3 minutter er dansen over, og nervøsiteten begynner å vise seg i svette, skjelvende hender og vugginga blir med ett i utakt.

Nå skal de kline snart! Begge vet det, og begynner forberedelsene. Hvor skal man legge hånda? Og hva med alt håret? Kommer det til å være i veien... Jenta ergrer seg litt over at hun ikke hadde tatt på seg lipsyl før siste dansen. Tunge?

Sangen er snart slutt, og heldigvis gjør gutten det gutter skal. Han tar det første steget med å skyve vekk håret som er i veien....

Siste dans er over. Klininga stopper tvert lyset blir slått på. Et kort farvel henger i lufta før jenta løper fnisende ut av klubben sammen med venninnene sine. Mamma eller pappa står utålmodig utenfor å venter i bilen.

Heldigvis er det bare ei uke til neste fredag."

Om du kjente litt kriblinger og mimringer når du leste dette, så er nok du også en av de som kommer til å forbli "Forever Young".


8 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Unnskyld, det kan da ikke være samme mannen?? +20 kg på han og +20 år på fansen. Dette er en av mine absolutte favorittlåter fra åttitallet!! Mimre, mimre, kommer i veldig rar stemning av den, he he.

Linda mamma til Silja sa...

Æ kjenne mæ igjen så gåli Lina....sykt korr den låta gjær at man e akkurat i den samma stemninga som æ har fra ungdommenshus:) Artig!

Ingvild B sa...

Haha...

Ingen kriblinger her i gården.
Men likevel - jeg føler meg jo ung! ;)

Jej!

kallemillelente sa...

Du søte ekorn!
Nå har jeg lest meg gjennom alle innleggene dine siden sist. Masse gøy!
Jeg giftet meg usigelig tidlig - og har derfor veldig lite å bidra med på singelfronten - MEN har lest Bridget Jones ti (!) ganger, og det teller da for noe:)
Ut fra ekornbildet - og ut fra det jeg ser av deg gjennom det du skriver - så tror jeg jo det må ligge endel langflate rundt deg:)

Kjempegøy å lese fra dico. Hadde vært litt gøy, og litt fælt, å være 15 igjen:)

Ang shampo så har jeg også prøvd "dumb blond" og drømmer også om akkurat sånt hår - men jeg tror ikke løsningen ligger i den shampoen. Har hørt om de som går fem uker uten å vaske håret - for å gjenopprette balanse. Men vet ikke om det er forenelig med reunion eller avslutting av singelliv...
Lykke til!

Madame Mim sa...

Jeg var i tilbringertjenesten på den tiden!
Satt og ventet i bilen , å håpet at femtenåringen ikke ville drøye for lenge.
Festlokalet lå laaaangt utfor allfarveg. Det var ingen telefon på huset, og det var før alle hadde mobil.
En enslig kuppel kastet et dimt lys over uteområdet, der flere par sto og "gnuret" opp mot husveggen og klinte. Mor stirret gjennom en duggete frontrute, er det min datter som står der å blir rundslikket? Nei heldigvis ikke. En står tvikroket å brekker seg. Endelig kommer hun.
Fra kasettspilleren i bilen strømmer musikken. Forever young...

Ellen sa...

He he takk, ja jeg siter her med et sånt glis i hele ansiktet. Det var jo akkurat sånn det var. Herlig og pinlig både å opleve og lese etterpå.

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Takk for en liten tur ned memory lane :)) SOMMERFUGLER I HELE MEG!

MammaMy sa...

Sukk! OM eg huskar ja ;)