lørdag 19. desember 2009

Flau som faen!

Her står jeg i kassa på ICA og skal kjøpe inn alt jeg trenger av doruller, julebrus og barnemat på glass. De obligatoriske siste innkjøpene før jul slik at vi kan overleve høytida uten å måtte forlate husets fire vegger før køene i dagligvarebutikkene minker. Ja, her står jeg og drar bankkortet mitt... Smiler pent til kassadama som spør meg hvor mange poser jeg skal ha. "Fire må jeg nok ha", sier jeg før jeg gløtter ned på bankterminalen igjen. Hjertet mitt hopper plutselig opp og dunker drøvelen i rompa da "IKKE GODKJENT" blinker som neonlys tilbake til meg - OG alle de andre som står utålmodig i køen bak meg...

"Shit" sier jeg til det påklistrede smilet bak kassa - "Det skal jo være penger på kortet mitt, her er det noe som ikke stemmer. Jeg har penger altså". Inni hodet mitt begynner en flashbacksekvens og surre. Jeg ser meg selv gå inn og ut av butikker. Aldri tomhendt. Alltid med et fornøyd smil rundt munnen og julebånd hengende ut av posene. Jeg kjenner litt på håndleddet... Det er fortsatt varmt etter bankterminal- til bankterminalrundene jeg har gått de siste dagene. Men jeg har penger altså..

Det neste som slår meg er at jeg må ha blitt svindlet. Ja, det er det som har skjedd. Jeg tør selvfølgelig ikke si noe om det til kassadamen eller køen bak meg som man ikke lenger ser enden på. Jeg sier spakt til kassadama, som forøvrig knapt har fylt 12 år og gjør alt bare flauere ved å tygge oppgitt på tyggisen sin, "Jeg må bruke kredittkortet mitt jeg da". Puster lettet ut og småhumrer litt til mannen bak meg mens jeg løfter litt på skuldrene som en slags unnskyldning. Kassadama peker surt på et skilt ved terminalen der det står "Vi tar ikke kredittkort". Jepp, flausen er komplett, og svindlerne har ikke bare tatt pengene mine - men også stjålet det siste snev av hudfarge i ansiktet mitt. Flau som faen!

"Det er en minibank der borte", sier 12-åringen og peker. Jeg småhumrer enda mer til mannen bak meg som ikke lenger vil møte blikket mitt, men ser ned på rullebåndet som er fullt av varer jeg IKKE kan betale for! Så da pakker jeg kortene mine tilbake i lommeboka og småhumrer meg ut av køen...

På vei bort til minibanken kommer den normale bleikfargen tilbake i ansiktet, og jeg retter opp ryggen igjen. For dette er jo ikke min feil. Jeg må ha blitt kortsvindlet på en eller annen butikk, eller så har banken gjort en feil og tatt penger fra kontoen min til noen forsikringer eller noe sånt. Elleeeeer, bankterminalen på butikken var kanskje ødelagt! Ja, selvfølgelig var bankterminalen på butikken ødelagt!
Lettet går jeg mot minibanken for å konstatere at jeg fortsatt har hvertfall halve lønningen igjen. Jeg har jo vært så forsiktig med pengene mine nå før jul. Har jo ikke kjøpt meg et eneste par sko denne måneden....

Inn med kortet, tast kode, sjekk saldo! HVA???? 57 kroner og 70 øre på konto!!!????? HVAAAAHHH????
Nei, da er jeg blitt svindlet. Faen!! Jeg får ringe banken... Eller, jeg får sjekke nettbanken først.

Vel hjemme setter jeg meg foran skjermen og åpner nettbanken. Fortsatt 57 kroner og 70 øre på konto... Se siste bevegelser. "Oj", utbryter jeg litt til meg selv... Der står det i svart på beige: Lina, du er din egen pengesluker!!!

Det er da jeg bestemmer meg. Jeg skal gå fra min egen pengesluker til min egen økonomiekspert. Det er mitt nyttårsforsett! Selv om jeg er dårlig og fullstendig uinteressert i matte, selv om jeg neker å gi opp kaffe latten, selv om jeg fortsatt MÅ ha meg et nytt par støvler i svart OG muligens brun og selv om jeg ikke tror på at man faktisk betaler for det som handles på nett... - så skal jeg bli økonomiekspert! Jeg skal nå bli en fornuftig verdensborger med lommeboka i sjakk! Ja, det skal jeg.

Men nå er det jo jul, og jeg må kjøpe inn siste rest av julegaver, og de svarte støvlettene til meg selv. Det er fortsatt noen dager igjen til 2010...... Sånn cirka 27 kredittkortterminalrunder igjen....

12 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Så bra!!

Anonym sa...

Ups! shitt ja..

Men kjempe bra skrevet- artig lesning.. hehe

Hilsen en nordboer

Lene sa...

Haha.. d som e så synd e at all har opplevd sånn, så når man står der men "ikke godkjent" så e det ingen som tru på all unnskyldningan man kjæm med heller.. :p

Unknown sa...

hehe... kjenne mæ igjen der ja...

Linda sa...

Ho ho ho! Kjent mæ igjen så gæli:)

Bjørn A. sa...

Akkurat det der med kortsvindel er jeg livredd for.
I USA er alt rimelig Old Fashion når det kommer til bank og mobil. Det er jo fortsatt ikke uvanlig å betale med sjekk.. Selv har jeg 7 sjekkhefter i skapet, haha.
Uansett må man svært skjeldent taste kode når man betaler med kort. Det er fortsatt basert på å signere, eller rett og slett ikke signere. Ettersom at Mastercardet mitt er covered by forsikkring, prøver jeg å kun bruke det... Bakdelen er alle valuttapåslagene og avgiftene som medkommer ved bruk i utlandet. Har et amerikansk bankkort. Stortsett tar jeg ut cash, og bruker cash når jeg shopper.

Mari sa...

Hoho;-) Du skal nok se at det blir jul lilevel lIna;-) Her i huset har man vært syk siden fredag, tobben med feber og sjutte og morsan med spysjuka (siden lørdag). Ingen matlyst whatsoever, badet flyter at skitttenklær, ikke et spor av julemat i hele huset. Men jeg tror det blir jul likevel:-D Og btw, hva skal med penger om man ikke skal bruke dem?

Maria sa...

Oida :P Hvordan gikk det med varene, da? Gikk det å ta ut penger med kredittkort, i det minste?

janne sa...

Hahaha!

Men det er jo sant; det man får tak i på nett betaler man jo med lekepenger :D

Du skriver skikkelig bra! :)

Lina sa...

Jeg forlot ICA, og så meg aldri tilbake!!!! ;)

Du har også skjønt det Janne! Derfor kjøpte jeg i år alle julegaver på nett... Gratis, så vidt jeg vet....

Anonym sa...

http://www.aftenposten.no/pengenedine/article3037937.ece

Annette sa...

Hehe, dette skjedde med meg idag..! Sto ved kassa på Kiwi for å betale maten jeg har handla inn for hele uka.. Kom på 700 kr og no.. Ikke godkjent sto det.. Her er det noe feil sier jeg:P Skyldte til og med på at Pål har brukt kortet..! Ikke skulle noen forstå at nettopp jeg hadde blitt blakk! Stakk bort i banken og der sto det 0 kr igjen på konto!! WHAAAAAT!!!! Tok ut to tusen fra sparekonto og gikk tilbake på Kiwi.. Og der sa jeg at kortet funka fint.! HAHA!!