torsdag 17. desember 2009

Jul i stuggu...

D blir itj'nå jul uten pepperkakehusskjul....

Ja, da var det på tide å lage et pepperkakehus da... Jeg tenkte at jeg ikke skulle lage sånn vanlig hus som alle har. Det er så kjedelig.....tenkte jeg. Så jeg googlet og googlet for å finne et pent lite hus jeg kunne kopiere og sette opp på hylla til alles beundring!! Og jeg fant det perfekte pepperkakehuset... Huset i skogen...ååååå... Det mest idylliske pepperkakehuset du kan tenke deg. Bare se:



Så jeg løp til butikken og kjøpte ferdig pepperkakedeig. Jeg har av erfaring sluttet å lage deigen selv pga av samme problem som Baker Harepus. Det skal IKKE VÆRE PEPPER I PEPPERKAKER????????? Dummeste jeg har hørt, men skjønner det, for det smaker dritt...

Så da var deigen hamstra og jeg satte igang med å skjære ut maler til vegger og tak. Og inn i stekeovnen med vegger og tak. Og ut kom vegger og tak i ganske så allrigt fasong og farge. (pga ferdigdeig regner jeg med)
Jeg så nå lyst på husbygginga når bitene lå der så pent og pyntelig...


Med en halv pose med non stop i magen, (pga at steking av pepperkakehus tar tid), tok jeg fatt på bygginga... Jeg hadde oppskriften rett foran meg, men den så plutselig litt rar ut i forhold til de bitene jeg hadde i hendene... Hmmm... Det taket var ikke helt samme lengde som den veggen, og pipa var dobbel så stor som på bildet... Hmmm.. Nå har de tullet litt med oppskriften tenkte jeg. Jeg nektet hvertfall å tro at det var min feil.. Jeg hadde til og med brukt målbånd når jeg skar ut bitene. Dette var ikke bakemester Lina sin feil nei... Så med ren samvittighet kastet jeg oppskriften og så bare på bildet av det idylliske huset i skogen og satte i gang...
Idyllen ble raskt avlastet av en mørk og stormfull aften-feeling.... Dette ble jo ikke det lille søte huset i skogen. Det lignet mer på den skakke, forlatte rønna fra Saw III.

Nei og nei, tenkte jeg....eller noe sånt.
Bakermester Lina burde hatt litt hjelp av Heksa i Hans og Grete eventyret!! Og da kom jeg på at slaget enda ikke var tapt. PYNTEN!!! Jeg har fortsatt igjen pynten... Så i god Hans og Grete-stil spiste jeg litt fler non stop dyppet i melis og begynte dekoreringa...
Melis skviste seg inn i hver en krik og krok av huset og skjulte litt av byggeskavankene. Så med litt non stop på toppen så ble det ikke så skummelt likevel. Fortsatt ikke helt lik originalen, men hakket bedre om jeg får si det selv.
Legg merke til gjerde og vedstaben foran huset. Nonstop på bakken var et forsøk på modernisering. De fleste hus har jo steinplatting nå for tiden....
Dere ser god jul bildet av Loke ved siden av... Måtte jo ha med det slik at dere ikke trodde at jeg løy. Skjønner jo at det er ganske så utrolig at JEG har fått til et slikt mesterverk. Det er meg og Michelangeo vet dere... :)

4 kommentarer:

Helene sa...

Trodde jeg skulle dø av latter da jeg så rønna di! Mer orginal og herligere pepperkakerønne skal man lete lenge etter!

Lina sa...

Haha... Jeg er meget stolt over rønna mi!!!! :)

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

e æ imponert!!! va jo 15 gang så avansert som det huset æ laga... æ må no si at æ hadd besøk av ein unge når folk spør om æ har pynta sjøl. Men æ e litt stolt æ og da, laga deigen sjøl og det e pepper i pepperkaka..