mandag 23. november 2009

Nå kommer...


...Drømmehagen!

Når man plutselig våkner opp en dag og er moder, så er det et par ting som forandrer seg i det daglige liv. En av de tingene er tv-vanene mine. Og må jeg bare få sagt at dette er godt innøvde vaner innprintet i mine firkantede øyne over tid. Man kan nesten gå så langt å si at TV på en måte definerer meg som person. Så nå begynner jeg virkelig å lure på hvem jeg egentlig er...

Tidligere måtte jeg se Greys anatomi, Frustrerte fruer, host95809)=8#9648HotelCæsarhostkrem()=64r5389 og nyhetene selvfølgelig. (Dette gjør meg til en oppdatert, ung kvinne eller muligens midtsidepike i Cosmopolitan) Det må jeg forsåvidt nå også, men nå planlegger jeg dagen min rundt en hage full av dukker som kun lager skremmende høyfrekventerte lyder. Jeg snakker selvfølgelig om Drømmehagen, Nrk Super, klokka 17:30.

Jeg skjønner at denne hagen er som i en drøm - men hvilken drøm - og hvem sin??? Nå har jeg en sterk mistanke om at manusforfatterne enten hadde sin storhetstid på Woodstock i 1969, eller så har de sett innsiden av en institusjon.

Se her. Disse figurene er altså hovedpersonene i uskyldige Drømmehagen som sendes på alle barnas kanal, NRK Super.

Hinkelpinkel, en blå bamsefigur som har en tendens til å falle på ryggen når han blir overrasket. Hinkelpinkel snakker ikke, men han har en bjelle i venstrefoten, en knirkelyd i midjepartiet og en rangle i venstrehånden som han lager lyder med.
Hopsi Deisi, er en filledukke med brun hud og rikt fargede klær. Hun har en egen spesialseng som kan bevege seg rundt i hagen. Av og til må hun fange sengen når den bestemmer seg for å stikke av. Hun har hår som står rett ut når hun er opphisset, og et skjørt som blåser seg opp til en tutu når hun skal danse. Hun har også en orange megafon på et stativ, og liker å synge i denne til de andre innbyggernes store irritasjon.
Makka Pakka har tre pigger på hode. Han bor i en liten hule, og liker å vaske ting, slik som steinsamlingen sin, eller de andre figurenes ansikter. Makka Pakka stabler ofte steiner i hauger på tre eller flere. Han sover i en steinseng, ofte med en rund stein som kosebamse. Han reiser rundt i hagen med trallen sin, Og-Pogen. Og-Pogen bærer Makka Pakkas klut og såpe, hans røde trompet og et blåseapparat som heter Huff Puff. Makka Pakka er den figuren som kan si flest ord i hagen, da han ikke bare sier sitt eget navn og «Mikka Makka Mø» fra sangen sin, men også navnet på Og-Pogen og Huff Puffen, samt av og til «Akka Pang».
De tre Tomlingene bor og sover i en delt seng midt i en busk. Tomlingene liker å spille på trommer og keyboard, selv om de ikke innehar noen musikalske egenskaper.

HVEM I ALL VERDEN KOMMER PÅ NOE SÅNT???? Knirkelyd i midtpartiet??? Hår som står rett ut når hun blir opphisset??? Akka Pang??? Jeg forstår det ikke.....
Likevel så er dette høyeste prioritet i TV-programmet nå om dagen. Og det er faktisk JEG som sørger for at sønnen min får sett dette virvaret av farger, lyder, hoppende deisier og steinvaskende makka pakkaer hver dag. Hver eneste dag.

Men en ting skal de ha, disse høy på et eller annet-manusforfatterne. De gjør stor suksess hos Loketassen min på 7 måneder. Loke forstår det. Han forstår visst at "Drømmehagen ikke primært er skapt for å være undervisende. Isteden er det meningen at programmet skal hjelpe barn med å slappe av, og å utvikle rolige forhold til sine foreldre." (kilde: Wikipedia)

Det er sannelig godt at dette programmet er myntet på barn og ikke moder Lina - for jeg blir så absolutt ikke rolig av dette. Gi meg heller Jakten på kjærligheten. Idyll til gards...Tja, ikke akkurat en "drømmehage" med McDreamy, men jeg slipper unna disse høye skjærende lydene hvertfall... Så ja, det er nok slik at TV på en måte definerer meg som person, for jeg er jo mamma nå..... Hvertfall klokka 17:30.

OBS OBS OBS: PLOT SPOILER!!!!
Visste dere at Hinkel Pinkel bare er besøkende i hagen, og at det er derfor at han aldri legger seg etter en halvtime i hagen. Jøss.... :D

5 kommentarer:

Lina sa...

funker dette da?

Lina sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
L!$b£th sa...

Sånn ja ;)

Det er som om jeg skulle skrevet det selv...jeg tror jeg har et meget ambivalent forhold til Drømmehagen.

Carina sa...

Herregud, jeg ler så jeg griner!

Det er spikret fast i den daglige timeplanen her også.. Om jeg merker at klokka er fem over halv blir jeg helt fra meg, da har vi mistet mye Drømmehagen, da!!

Muskedunder sa...

Her er også dagen planlagt rundt at fra 1730-1800 skal snuppa se Drømmehagen og mammaen helst ikke... Føles ut som man er i et alternativt univers med masse sterke medisiner når Drømmehagen setter igang... Men mor har faktisk handlet både interaktiv bok og DVD til jul... så det kan trygt kalles selvpining av rang!!!!