torsdag 26. november 2009

Notodden neste...

Ja, det er helt sant. Jeg fra kalde nord, skal reise langt sørover til Ådne Søndrål og Sigmund Grovens fantastiske hjembygd. Ja, jeg skriver bygd fordi jeg er ganske sikker på at ingen fra Notodden leser det jeg skriver på bloggen min. Hadde jeg trodd at noen Notoddbygdærer hadde besøkt skrivinga mi, så hadde jeg skrevet "fantastiske bluesparadisby avec sol" for å unngå trøbbel...

Nå har det seg sånn at Notodden faktisk er en by OG kommune i Telemark. Og byen kan skryte av å være stedet der Norsk hydro ble grunnlagt, og stedet der Europas største bluesfestival; (tror jeg) Notodden Bluesfestival blir arrangert. Notodden fotballklubb spiller i Adeccoligaen også, om det kan være interessant.

Det jeg synes er hakket mer interessant enn fotballspillere, er disse rånerne som Notodden avler opp på dusinvis. En gruppe bilentusiaster og mammadalter som har råd til å pimpe opp sine slitne volvo 240-er, men som en ren konsekvens av pimpinga, ikke har råd til å flytte hjemmefra. Det er derfor rånerne aldri drar andre steder enn opp og ned, opp og ned, og opp igjen hovedgata. De har ikke bensinpenger nok til å komme seg utenfor kommunegrensa fordi den siste tiern ble brukt opp på leopardmønstrete setetrekk og nye aftershaveduftende terninger til frontruta.
Tidenes krise for disse mammadaltene kom da politikerne ville stenge hovedgata for trafikk i sommer, slik at rånerne bare fikk tunet på heimgarden å boltre seg på. "Herlig" sa Notodden kommune, "ikke så herlig" sa rånerne da de brente dekka sine i protest!

Kort fortalt, dekk ble brent, pensjonister fikk bøter for kjøring etter portforbud, rånerne forsvant...og kom tilbake dagen etter...

Nå har jeg surra meg langt uti rånerverdenen, men grunnen til at jeg begynte å skrible om Notodden, var at jeg kom over denne musikkvideoen. SE OG LE:

KLIKK HER

Men nå har det da seg at jeg skal besøke søstra mi med familie, som har bosatt seg på nettopp Notodden. De har kjøpt seg et hus på et fredfullt lite sted litt utenfor byen. Hjuksebø er stedet, Sauherrad er kommunen... Jadda, jeg tuller ikke.
Gud måtte ha kommet til slutten av ordboka, og tom for ideer vendte han seg til en råner og spurte hva han syntes dette vakre stedet med disse vakre sauene kunne hete... Råneren så på Gud og sa: Sau er da juksemø!

Forklaringen er enkel... Istedet for kyr, så hadde Gud plassert sau rundt åkrene utenfor Notodden. Råneren mener at sau er dårligere enn kyr, altså juksemø. (mø = kyr på telemarks) Og dette ble da til: Sau er da juksemø!!! Gud, som på dette tidspunkt hadde levd veldig lenge, hadde pådratt seg hørselsproblemer. Gud hørte derfor Sauhera og juksebø, og hun plasserte ordene på diverse blanke veiskilt utenfor Notodden. Som den dyslektikeren hun var ble dette da til Sauherrad og Hjuksebø!!

OG HVA ER DET JEG HØRER I SIDEØRET MITT. På "TV2 hjelper deg" er reporteren på nettopp Notodden, og prøver å oppdrive en selger fra qxl som nekter å følge norsk lov... Baaaaare kjeltringer der nede...
Likevel gleder jeg meg alltid som en liten unge til å reise nedover. På sommeren er Notodden det varmeste hølet i landet, og på vinteren er det snø opp til låra - som forsåvidt kler kroppsfasongen min. Derfor liker jeg Notodden. På tross av dekkbrenning og mammadalter, på tross av kjeltringer og sauer.

Og ja, søstra mi, mannen og ungene bor der, og det er sjelden et minus. Det hender, men det er sjelden...

Jeg ønsker hjembakt pizza, smash og et glass vin som lørdagskos søss! :D

4 kommentarer:

Carina sa...

Ja, se der ja! Post denne på BV så skal jeg love deg det blir rabalder.. TENK at det både var en kis med barnevogn OG ei gravid med på dette tullet! ;)

Lina sa...

HAHA... Ja, rånere er jo barnevennlige de!!!
Tror barnevogna egentlig var ei dukkevogn, og var det gravidbelte i noen av glisene??? Tror ikke det nei.. Fyameg rånere! :D

Anonym sa...

pizza, smash og rødvin skal bli:-)

Anonym sa...

Fantastisk beskrivelse av plassen jeg bodde i tre år som student!! Ler godt her jeg sitter!!!