torsdag 5. november 2009

Alene i hele verden?

Ja, det er ikke en hemmelighet at jeg er alenemor. Kort beskrevet: En mor som er alene med barnet sitt. Men det å være alenemor er så veldig, veldig mye mer. Og hvor mye "veldig, veldig mye mer" er - bestemte jeg meg for å finne ut av. Den første instansen jeg prøvde var selvfølgelig wikipedia. Jeg søkte på ordet "alenemor", og det første som poppet opp på skjermen, var dette:

"Liane Cartman er Eric Cartmans mor. Hun er alenemor og i episoden Cartman's Mom is Still a Dirty Slut får man vite at hun egentlig er Cartmans far. Liane Cartman er hermafroditt altså tvekjønnet. Det har ikke hindret henne i å ha sex med alle mennene og en del kvinner i South Park, Denver Broncos fra 1989 og tidligere president i USA, Bill Clinton."

Altså, det nærmeste man kommer til en betydning av ordet alenemor på wikipedia er: En tvekjønnet, skitten hore som egentlig er noens far!!! Javel... Jeg prøver noe annet...Jeg prøver et frisøk på ordet alenemor på google! Og det første treffet er dette:

"Alenemor - god butikk!
Som alenemor eller alenefar får du mange penger. Faktisk mye mer enn det barna koster. I et typisk eksempel utgjør statlig støtte og barnebidrag hele 134.559 kroner - NETTO - hvert år!"

Videre forteller artikkelen at om du kan gå i ca 63 000 kroner I PLUSS hvert år med statlig støtte og barnebidrag. Hva?? Hvilken butikk er det de journalistene der har besøkt egentlig? Jeg vil nemlig ha tak i den revisoren eller den som er økonomisk ansvarlig for akkurat det overskuddet!! Jeg er vel mer en: "Alenemor - god kunde" Ja, jeg vet at det er litt selvforskyldt. Men what the hell... Mor må få nye støvletter til vinteren. Det funker ikke med høye heler i brøytekantene lenger.
Men uansett, jeg blir så provosert av at noen kan tro at man blir alenemor for pengenes skyld?? Joda, det finnes sikkert unntak. Ei eller annen tvekjønnet, skitten hore som tenker at det hadde vært kjekt med noen ekstra lapper i måneden.

Nei, huff....for å unngå full utblåsning her, så fortsetter jeg søket mitt etter en mer treffende betydning av ordet alenemor. Og plutselig så jeg innlegget jeg hadde lett etter. På forskning.no står det nemlig:

"Alenemødre får penere unger!
En studie av sebrafinker viser at mødre som er alene om omsorgen for avkommet, jobber hardere med å oppdra ungene. Studien viser at konflikter mellom foreldrene går ut over kvaliteten på ungene. Alenemødrene har de mest attraktive ungene."

Ja, jeg velger egentlig å overse at det her dreier seg om fugler. Synes absolutt at det er ligger noe i dette....
(Visste du forresten at det er krisetider for dverggåsa? - Det er nemlig bare 15-20 par igjen...)

Men nå var jeg vel ute etter å forstå yrket mitt som alenemor så jeg søker videre... Jeg kan prøve å dele opp ordet:

ALENE: (utdrag fra wikipedia) ...Vanligvis assosieres alene med følelsen av ensomhet, noe som kun kan forekomme i visse tenkende vesener. Følelsen kan skape tilfredshet eller frustrasjon. Innenfor filosofi finner vi flere områder der ensomhet og eksistens står sentralt. Der ensomheten oppleves frustrerende kan det gi psykiske lidelser.

MOR: (Utdrag fra wikipedia) Mor eller moder, blant mennesker også kalt mamma, er et hunnkjønn som har fått avkom. (...) Statusen som mor varer livet ut, men morsrollen stopper gjerne når avkommet blir kjønnsmodent. Menneskelige mødre spiller imidlertid gjerne deler av morsrollen livet ut.

Og ut av det får jeg denne beskrivelsen: En alenemor er et ensomt, tilfreds og frustert hunkjønn som mister statusen når avkommet blir kjønnsmodent. Og når 18-åringen da flytter ut av redet, (ja, alle vet jo at menn ikke blir kjønnsmodne før fylte 18 år) blir alenemamman syk i hodet! Tja, det hørtes jo ganske riktig ut, men jeg vil at dette innlegget skal ha en overveldende positiv slutt, så jeg gjør et siste forsøk på google:

"Alenemor+lykkelig"
Nei, nei, nei. Absolutt alle treff var om alenemødre som hadde funnet lykken med en ny mann...

"Jeg liker å være alenemor" ga treffene: "Det er ikke lett å være alenemor" og "Labbemusen - Den unge alenemoren"

Arrrgh... Hvor finner jeg glad-sidene om det å være alenemor da?? Det skulle jo være så mye, mye mer i det å være alenemor enn å være alene med barn... Hvor står det at når man er alenemor så slipper man all bitchfightingen med partneren om små filleting som hvem sin tur det var å skifte bleie. Hvor står det om den tøffe og sevstendige kan-skifte-dekka-selv alenemoren? Jaja, jeg velger å tro at jeg rett og slett har blingsa litt på google, og oversett disse glad-sidene...

(Er du alene kan du forresten også handle alt du vil av barneting og klær uten partnerens tillatlese til å bruke visa-kortet. Ungen er høyere prioritert enn den game chevyen fra 68. Og ja, som alenemor så kan du stolt vise frem barnet til venninnene, for har pappan tatt morgenstellet, så kan du være sikker på at antrekket er fullstendig håpløst. Og jo, det har noe å si om sokkene ikke matcher!!!
Bonusen ved å være alenemor er selvfølgelig at du kan tilegne de mindre heldige egenskapene hos barnet til pappan. Alle positive sider har barnet selvfølgelig arvet fra deg...)

Nei, google får pause. Jeg skal se på Jenny Skavlan prate om svineinfluensaen.... Jeg som er alenemor får selvfølgelig fjernkontrollen HEEEEELT for meg selv! :D

10 kommentarer:

Maria Olsen sa...

Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden.. Jeg er også en av de som egentlig har det fint i alenemors-rollen! :)
Det blir ikke bedre enn du lager det til selv..
Likte teorien om hvem som får vakrest barn.. :p

singlemom sa...

Bra innlegg. Det gjelder å være positiv!
Les gjerne min blogg som også handler om å være single mom:)

singlemom.blogg.no

Anonym sa...

Kjempe bra innlegg. Selv så er jeg gravid og alene og tenker ofte på hvordan det kommer til å bli når lillegutten min kommer til verden. Og tankene som kommer fram da er for det meste bare positivt :)

Lina sa...

Takk dere! :)
Det kommer helt sikkert til å bli helt fantastisk når du endelig får gutten din i armene dine.. Det vil bli det beste som skjer deg, og det at du er alene vil etterhvert bli en bagatell... Nyyyyt tiden fremover så godt du kan! Lykke til! :)

Hanne sa...

HAHA!!!!!!!!! Genialt! Når du blir blogg-kjendis kan jeg skryte av at jeg kjenner deg! JIPPI!

Trine sa...

Helt fantastisk! Og ja, jeg trives med livet som alenemor. Er 31, har verdens beste jobb, familie, venner og framfor alt - datter.

Anonym sa...

hadde du lyst til å være alenemamma før du ble gravid?

Lina sa...

Nei, absolutt ikke! Å være alenemor er ikke en drømmesituasjon, og de aller fleste av oss har jo lyst til å være en del av en familie der alle medlemmer er på plass. Men når du sitter der alene med et lite nurk, så må man nesten bare gjøre det beste ut av det! :) Som sagt, ikke en drømmesituasjon, men likevel nyter jeg tiden i permisjon så mye jeg kan! Og når man har den instillingen, så blir ikke livet som alenemor så aller verst.... Men jeg håper virkelig at om jeg blir verpesjuk en gang i fremtiden, så er jeg det sammen med noen... ;)

Anonym sa...

skjønner..blir snart alenemor selv, og har litt blandede følelser..hører om folk som VIL bli alenemødre nemli, og sier vi har det bedre uten mannfolka..men selv ville jeg helst hatt noen å dele det med..men men, kan ikke tvinga gutta akkurat :P og å holde sammen kun pga ungen er jo heller ikke et alternativ..så får vel gjøre det beste ut av det og kose oss med de små :)
bra blogg foresten ;)

Lina sa...

Sikkert noen med dårlige erfaringer som tror at livet er best uten et mannebein i veien... ;)
Det blir sikkert noen tøffe tak når du blir alene med barnet ditt, men for det meste kommer du til å føle deg som et lykkeligere menneske - sev om du ikke har en mann i ryggen! Unger har det med å gjøre livet litt bedre! :D
Kos deg masse med magen og bebisen når den kommer!!! Tenkt positivt, så skal du se at det ordner seg for snille piker... :)