mandag 14. desember 2009

Nammm.... sjokolade!


Lurer på om man kan overleve på sjokolade. Bare spise sjokolade og ingenting annet...???

Det skulle jeg ha gjort om det var mulig. Levd bare på smash, kindersjokolade og cielosjokolade....mmmmm....
Men jeg tror ikke det finnes en annen matsort, (ja, jeg kaller det mat), som er så forbundet med dårlig samvittighet og skyldfølelse som sjokolade. Akkurat det er jeg lite overbegeistret over, så jeg tenkte at jeg kunne se om jeg fant noe som kunne lette min skyldfølese. For sjokolade MÅ jeg ha, men skyldfølelsen smaker bæsj så den trenger jeg ikke.

Og hør her, alle sjokoladeelskere!! Sjokolade er faktisk sunt. (Vi driter i "men i små mengder"...)

"Spanske oppdagelsesreisende brakte kakaobønnene til Europa, og den første spiselige sjokoladen ble lagd i 1849 av den engelsk konfektmakeren Joseph Fry. Før dette ble bønner malt til pulver og tilberedt omtrent som vi lager kakao i dag. I gamle dager ble sjokolade brukt som behandling for mange lidelser, inkludert tuberkulose, leversykdom, depresjon, gikt og jernmangel.

Sjokolade består altså av karbohydrater, fett, noen proteiner, men også magnesium, kalsium, natrium og vitaminene A, B1, B2, D og E. Dessuten inneholder sjokolade litt koffein.

Sjokolade har blitt tillagt mange egenskaper gjennom årene, og det har blitt hevdet at den både er oppkvikkende, avhengighetsskapende og fungerer som et afrodisiakum. Dette er ikke helt usannsynlig i og med at sjokolade inneholder mye energi." (Kilde: Lommelegen.no)

Ja, sjokolade er så bra at den forvandler deprimerte skrukkleverpasienter til energiske sexgudinner! (regner med at sjokoladeproblemet for det meste gjelder kvinner nemlig...) Ja, det er slik jeg forstår det hvertfall...

Lommelegen, som nå er min sjokoladegud, sier også at flere studier har konkludert med at vårt ernæringsmessige tabuforhold til sjokoladen har gjort den enda mer tiltrekkende i våre øyne, og at forholdet til sjokolade har store kulturelle variasjoner.

Kanskje er det en blanding av fysiologisk påvirkning fra selve sjokoladen og en forventning om at sjokoladen er forbuden frukt som gjør at vi elsker den så høyt?

Det spiller ingen rolle. Nå vet du det: Mørk sjokolade er godt for ganen og hjertet. (Vi driter nok en gang i "moderate doser"....) God appetitt!

3 kommentarer:

janne sa...

Man kan leve på sjokolade. Jeg lever på Kindersjokolade når jeg er i Sveits, i tillegg til sjokoladeyoghurt, mmm! Skyldfølelsen er imidlertid ikke noe særlig, men what the heck. Vi har jo "Sjokoladebutikken" fem meter fra jobb, og det er litt skummelt, merker jeg :P Kommer til å kjøpe lunsj der fra januar av!

Og nå har jeg endelig fått opp lenke til deg også ;)

Lina sa...

Hereguuuuud!! sjokoladebutikken hadde jeg nesten glemt! Da blir det å stikk innom den på vei til P5...hehe :)

Takk for lenke... :)

Anonym sa...

Jepp!!! :-)

Camilla