tirsdag 29. desember 2009

Juledagene...

NÅ!! har jeg hatt en litt for lang pause borte fra bloggen min. men sånn er det når man plutselig står ovenfor ei juletid med folk og unger og mat og øl overalt og når som helst! Og da blir det lite kvalitetstid med macen min... Men jeg må nok ærlig innrømme at jeg har hatt det ganske ok i jula. Og det er kun pga god planlegging og fantastisk utførelse.

For... Hvert år får man utdelt 6 juledager som man kan bruke akkurat som man vil. Da gjelder det å planlegge dagene godt og forsikre seg at alle julegodene blir pent og rettferdig fordelt.

Så "cluet" er planlegging! Å planlegge juledagene ned til hver eneste lille detalj, slik at man får akkurat den jula man vil og skal ha.

Juledag 1.
Altså - dagen etter julaften. Og julaften trenger jo ingen nærmere beskrivelse eller planlegging, for da er det pakkene som gjelder, og kun pakkene. Ikke sølvguttene, familiestund eller ribbe (-skråstrek pinnekjøtt, for det er heller ingen annen mat som gjelder denne dagen). På julaften er det julegavene som er i fokus.
Men på juledag 1, da kan man tenke litt på sidemannen og nyte ribberester og hjemmelaget eggsalat til frokost. Deretter må man huske å gå igjennom skapene og finne frem alt av sjokolade, potetgull, marsipan og peanøtter. For på juledag nummer 1 skal man holde seg hjemme! Rompa bør være godt plantet i sofaen, og hånda godt plantet i godteriskåla! Aktiviteter som yatzy, pondusspilling og filmmaraton er obligatoriske.

Juledag 2.
Denne dagen er hakket mer spennende enn dag nummer 1 - for på dag 2 skal man ut av huset! Man skal samle venner med familier i et lunt hus med masse smultringer og fattigmenn. Deretter skal man samle sin egen famile til julekoldtbord og riskrem. Og etter det skal man drikke seg full på 3 glass vin. 2 glass er grensen for de som er innmari sliten av å ha kjørt bil i hele to km og er fullstendig utmattet og oppblåst av diverse julematinntak.
Man bør ta karaoketaxi minst en gang denne dagen, man skal danse, falle, søle øl, prate for mye og le av ting som ikke er morsomme i det hele tatt, klemme folk man ikke har sett på 10 år utallige plagsomme ganger, og man skal ALDRI legge seg før klokka 4 om natta - og heller ikke før man har spist juleribbenattmat.

Juledag 3.
Denne dagen er ganske lik dag nummer 1. Forskjellen ligger i at man må holde seg hjemme på grunn av Kong Alkohol, og ikke fordi Jesus sier det. En spekkfull eksterndisk med filmer av ymse slag blir alltid godt mottatt på denne dagen. Helst i følge med godteriskålene fra dag 1. Og det er her en rubiks kube er uunnværelig....

Juledag 4.
Det er nå man begynner å fundere på om man skal bruke genseren man fikk i julegave på jobb. Ja, jobb og normale aktiviteter tar igjen litt fokus bort fra julens budskap. Budskapet er selvfølgelig å ikke anstrenge seg mer enn absolutt nødvendig, "get a little of that HOMER SIMPSON feeling...." Så på juledag 4, skal man anstrenge seg for å ikke tenke på jobb - selv om man faktisk må på jobb. Er det slik at du tragisk nok må på jobb, så bør man iføre seg julenisseantrekk og pakke klementiner i matboksen så julesteminga ikke forsvinner helt...

Juledag 5.

Reprise av juledag 2 - bare litt mer av juledag 1 på dagtid, slik at grensa for inntak av vin blir betraktelig høyere. Her bør man også flytte arena for der dansing, klemming og ølling skal finne sted. Det er viktig å ikke bli sett på samme dansegulv to ganger i løpet av ei jul. I tillegg så har man kun ett julefestantrekk, (dette gjelder spesielt for fattige mødre i permisjon) og det er også en god grunn til å skifte minglingsspot. (Til opplysning så rakk jeg ikke å bruke mitt nydelige pelsteppe denne jula - jeg skulle ikke innta byen vill i blikket denne gangen)

Juledag 6.
Dag nummer 6 er dagen for å planlegge nyttårsløfter, og tenke på det man har gjort i år som man skal/skal IKKE gjøre igjen til neste år. Lista er lik hvert eneste år:

Jeg skal selvfølgelig slanke meg.
Jeg skal trene mer.
Jeg skal lage hjemmelaget mat hver dag.
Jeg skal innse at røyk og vin ikke nødvendigvis hører sammen.
Jeg skal bli min egen økonomiekspert, og ikke bestille flere kredittkort.
Jeg skal stå opp 10 minutter tidligere hver morgen, slik at jeg ikke blir 10 minutter for sen overalt.

Juledag 7.
Nyttårsaften og en salig blanding av alle juledagene........

GODT NYTTÅR ALLE SAMMEN!!!!! Smask... ;)

2 kommentarer:

Lene sa...

Snedig at æ å har akkurat samme nyttårsforsettan du ;) Starting tomorrow BTW, for æ hell på å et siste rest av godis i skrivende stund :)

Lina sa...

Hmmmja.. start når skapane tom æ å! ;)