mandag 21. juni 2010

Hvem er du???

Hvilken plassering i søskenrekken, eller om du i det hele tatt har søsken - avgjør hvem du er!!!!

Det er kanskje ikke veldig revulusjonerende akkurat, men litt fascinerende er det jo.

Så godt som alle Nobelsprisvinnere er storesøsken. Nesten samtlige amerikanske presidenter er enebarn eller førstefødte. De aller fleste Idol-deltakere er yngst i søskenflokken.

Så langt kan jeg si meg enig, og ser med et visst nederlag på at jeg aldri noensinne kommer til å havne i noen av disse gruppene.

Det er ei svensk dame som heter Elisabeth Schönbeck som sier dette. Hun er småbarnspedagog og mener at alt liv begynner på barnerommet. Hun har i tillegg gitt ut boken: "Lillesøster hopper fallskjerm". (Venter på oppfølger: "Mellomsøster hopper i strikk" dedikert til mellomsøster Lina...)

Etter hennes mening så ser søskenflokken slik ut:

Storesøsken:
De eldste i søskenflokken er lojale ovenfor autoriteter som foreldre og arbeidsgivere. Lov og orden er viktig for dem. De er ikke redd for ansvar, er flitige og ambisiøse, og naturlige ledere.

Mellomsøsken:
Barn som kommer mellom eldst og yngst, blir gjerne et både-og menneske. Vedkommende er flink til å lytte både oppover og nedover. De er gode lagspillere, for de kan dette med dialog. De kompromisser, mekler og er fleksible.

Småsøsken:
Det yngste barnet blir det ikke stilt like store krav til. De er drømmende kunstnere og livsnytere. Satser ofte på spennende og risikofylte prosjekter og elsker å være i opposisjon.

Enebarn:
Barn uten søsken kan i noen tilfeller være den lille babyen hele livet, men stort sett er de ekstremt ansvarsfulle og fokusert på det de gjør. De er dårlige til å dele, for det har de jo aldri vært vant til. De er ofte bedre på å lede en gruppe enn å befinne seg midt i den. Til enebarn regnes også de som er seks år eldre/yngre enn sine søsken.


Stemmer dette med deg? Jeg er et mellombarn, og når man er et både- og menneske er det jo ikke vanskelig å få det til å stemme!

11 kommentarer:

Unknown sa...

Både eg og min mann er småsøsken. Ein dårlig kombinasjon! Ingen av oss er vant med å blir stilt krav til, og vi er livsnytere begge to...Så langt stemmer det, men at vi satser på spennende risikofylte prosjekter...? Nei det veit eg ikkje. Og eg hater å vera i opposisjon. Er alltid enig med siste taler... ;)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Synes ikke dette stemmer....Er minstemann selv, men kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen. Broren min er åtte år eldre, så da betraktes man kanskje som litt enebarn, men den beskrivelsen stemte ikke den heller....Nei takk, vil ikke puttes i bås. ☺

kallemillelente sa...

Selvfølgelig er jeg storesøster - til to brødre. Det å være storesøster og ikke ha andre søstre - det er en egen kategori, det. Blir altså bare enda mer bitchy og kontrollerende på denne måten.

Ellers er jeg go så glad i at du følte deg elsket og spesiell etter awarden. Selvfølgelig hører jeg ikke på trønderrock. Men jeg kommer fra indre Ryfylke, og hører på Vamp og Bjørn Eidsvåg - og det er vel egentlig ikke alt av det som er så mye bedre.

Jeg har faktisk helt elendig musikksmak. Jeg finner en eller to sanger som jeg liker, og så setter jeg dem på repeat en uke eller to. Tragiske greier. Sier min mann. Jeg har jo ikke peiling. (Men er ikke akkurat slik at jeg kommer til å publisere Spotifylista mi, nei...)
Som sagt, P4 og Radio Norge...

Madame Mim sa...

Jeg er enebarn - desverre.
Bromlemann er førstefødt. Han er den fødte leder og tar ansvar for meg. Han vil gjerne at vi skal tenke med et hode..
Nemlig hans.

Bergljot sa...

Jeg er eldst av fem. Og ja, Lina, jeg er direkte etterkommer av Mim & Bromlemann.

Lina sa...

Da tenker jeg at det var en glede å lese beskrivelsen av storesøsken for din mor, Bergljot! ;)

Shy sa...

Eg er eldste i søskenflokken. Men føler ikkje at eg, i min opprørske ungdom, har vore så lojal ovenfor foreldre

Annette sa...

Så bra..Stemte bra med meg ja:)

PS: Lånte denne til min blogg jeg :D

Janne-Kristin sa...

Jeg er også et mellombarn, så da passer det nok til meg også :P

SURRESILJE sa...

Eldst av 4 og lillesøster'n (den drømmende) var helt fortvila når jeg fikk mann og ikke skulle spleise på julegaver med henne mer. Stemmer ganske bra på familien vår. Sommerferien min går til Danmark og ynstemann ligger i telt ved Folgefonna og er snowboardboms..

Unknown sa...

...og jeg er yngst - go figure:)