mandag 31. mai 2010

Sutringsfaktor....

I disse febertider, er det noe som stiger i takt med termometeret. Nemlig sutringa. Om det er jeg eller Mr Lokis som sutrer spiller ingen trille - for vi er like ille! (fint lite rim det der....)

Men det er jo alltid verst å være på den mottagende enden av sutringa. Og i dag har det vært meg! For den stakkars ungen min har feber, og er ikke i form. Og med sjukdom kommer ofte disse hvinene som vi så fint kaller sutring.

Disse lydene er kanskje overkommelige den halvtimen på morgenen, mens man enda er halvdau og ikke vet om man fortsatt drømmer eller ikke. Lydene er fortsatt ignorerbare på formiddagen, for man har jo så vondt i mammahjertet sitt når ungene er syke. Men konstant sutring får mammahjertet til å hardne litt for ei stund..... For når timene går mot ettermiddag og kveld, og lydene bare blir høyere, leeeengre og mer gjennomtrengende - DA, begynner mamma å få nok!

Det hyles fordi maten er feil. Demonstranten sitter der og slenger på hodet i matforakt og kaster det som kastes kan i gulvet. Det hyles fordi den alt-for-tunge-for-en-ettåring lastebilen ikke kan plasseres på bordet for egen hånd. Krise!!! Og når mor hjelper til med lastebilen, hyles det fordi den skal jo være PÅ GULVET!!! Det hyles fordi koppen er tom, fordi bamse var i veien for stolen som kunne snurres rundt, fordi han datt og datt og datt og datt og rulla.....

Jeg vet at pjokken ikke er i form. Og jeg gjør så godt jeg kan med å trøste, mate, kose, leke, få Makka Pakka på skjermen, jeg har til og med bakt boller til lunsj. Men lite hjelper... (Bolletrøsten hjalp MEG litt da...)

Det hyles på vei mot badet, og under tannpussen. "Puss, puss, så får du en suss. Puss, så får du en flux. Hver eneste tann, med børste og vann. Puss, så får mamma snaaaaaart pause!"
Det hyles på tur mot soverommet, mens mamma henter bamsekosen og smokken, og det gjøres et tappert forsøk på å hyle litt også mens nattasangen går.

Men så: STILLE!!!!!!

Min stakkars sutreunge sovnet tvert.....og det er stille i fjøset! Og nå kom det snevet av dårlig samvittighet fordi jeg sutrer over at ungen min har sutret i dag... Han må jo få lov til å være litt lei seg fordi han er syk. Usj... Jeg får ta meg en bolle og spise bort snevet. Sånn fy-mat pleier å funke på dårlig samvittighet har jeg hørt!

10 kommentarer:

Annette sa...

Skjønner akkurat åssen du har det.. Men her er det så mye sutring selv om han ikke er syk.. Verden går virkelig under om mamma lar pappa ta kveldsskiftet osv.! Hyling fordi han ikke kan ligge inntil pappa, det må være mamma.. Hyling når han faller, står, går, ikke får viljan sin.. Jah ALT er gæli..! Og mamma begynner virkelig å få nok :P Mamma trenger også paaaaaaaaaaaaaause! :P Hehe..
God bedring til Loke :)

Pia sa...

Sutring blir irriterende etterhvert, ja...Men han hadde vel en grunn til sutringa, stakkars. Får håpe han er på bedringens vei - lykke til med trøstespising!

Bæstemor sa...

Stakkars lille Lokemann. Håper han blir frisk i morgen. Klæm klæm : )

Elisabeth, innerst i veien sa...

Sutre i vei du, veldig kjekt å få utløp for alt her. ☺ God bedring til pjokken.

Unknown sa...

Nyt det mens han sover! Og kos deg med bollene :)
God bedring til guten!

Kamelryttersken sa...

Skjønner ikke det der. De to eldste gikk og la seg og sov det av seg. Mener jeg å huske...
Meen det er jo både femten og tyve år siden...
Minstemann derimot...

kallemillelente sa...

Vedvarende sutring er til å bli gal av. Spis boller - og sørg for å samle krefter til morgendagen.
God bedring til dere!!!

Ellen sa...

Det er sånn det er noen ganger. Hold ut og ta en bolle til! God dag!

janne sa...

Bare å glede seg til Loke blir gammel nok til at du kan sutre tilbake :P Haha, off neida. Dakar liten, å ha feber er jo en skjebne verre enn mye annet, hilsen Janne som tror slutten nærmer seg hver gang hun har feber. Synes Loke har lov å sutre litt da ja ;)

Håper formen er bedre i dag!

Lina sa...

Takk for gode ord!!! Godt å høre at jeg ikke er alene i sutringa...selv om jeg visste at dette ikke var et enestående fenomen.

Formen var mye bedre i dag. Jeg sendte han til dagmammaen i dag -SÅ bra var formen. Og ønsket om å dra på jobb.... :D

Hurra for friske unger!!!!