lørdag 15. mai 2010

17 mai er vi så glad i???

For å henge meg på 17.mai stresset så må jeg taste inn noen ord angående oppladninga til nasjonaldagen jeg også. Jeg blir nemlig både inspirert og frustrert over hvor glade folk er i 17. mai og 17. mai klær, og 17. mai flagg, og diverse annet i rødt, hvitt og blått.

Så glade i nasjonaldagen at alt av "utstyr" er robbet ut av butikkhyllene lørdag kveld - to dager før! Rart?? Tja... Hvertfall veldig dumt, siden jeg ikke enda hadde somla meg til å handle. Jeg ville ha en sånn tutbærtegreie til Loke. Men det var altså utsolgt. Det sto da imellom ei 17. mai rangle som lyste, en russefløyte eller et sykkelhorn. Det ble nada, Loke får heller en ekstra is på mandag.

Det aller største dilemmaet i 17. mai forberedelsene (for de uten bunad), er HVA I ALL VERDEN SKAL JEG HA PÅ MEG???

Jeg har jo en bunad som jeg har arvet, men føler liksom ikke at jeg ser så bra ut i den. Det vil si, jeg får den nok ikke på meg! Men, men....Kanskje til neste år. (Yeah, right!)
Da finner jeg heller noe i skapet som jeg kan slenge sammen til et ålreit antrekk.
Jeg måtte uansett innom City Syd for å forsikre meg om at det ikke var noen bedre klær som hang på stativene.
Det var det selvfølgelig... Men heldigvis hadde jeg tatt med meg min fornuftige halvdel i dag, som ropte "jeg trenger det ikke!!!!!!" ved hvert stativstopp. Dermed ble det til at jeg kun kjøpte et skjerf, øredobber og slike sokker som kun dekker tærne. Tåsokk?? For DET trengte jeg!!!???

Til Loke var saken enklere. Jeg hadde fått låne en bunad til Loke av ei venninne, og den skulle hentes i dag. (Henting inkluderte luksuriøs pizza og is hos den perfekte vertinne). Bunaden var flott, men lua manglet. Klokka nærmet seg 19:00 og leggetid for poden da vi forlot den perfekte vertinne, men jeg tenkte at jeg fortsatt hadde litt tid til å stikke innom butikken å kjøpe ei lue. Jeg kjøpte først ei hvit lue/caps, men så måtte jeg slå til med ei bunadslue i tillegg. Og vips, der var klokka 19:45.



Og klokka 19:45 begynte jeg å bli litt svett. Jeg hadde selvfølgelig ikke tatt med meg barnevogna inn på butikken. Jeg skulle jo bare være rask. Trøttisen min så derfor sitt snitt til å løpe litt omkring og leke sisten med andre kunder. Mor ble litt oppgitt. Så oppgitt at hun glemte å betale for varene sine før hun la på sprang ut av butikken etter gutten. Heldigvis bruker Lindex alarm, og mor måtte skynde seg inn igjen og stille seg i kø. Tror røde kinn og et unnskyldende blikk sa alt da hun endelig kom frem til kassa. Fort gjort!

Men nå er alt i boks, og vi er klare for den store dagen. Kjenner at jeg ikke lenger er så frustrert over at folk er glade i nasjonaldagen. Kanskje til og med jeg er litt glad i 17. mai. Det vil nok vise seg. Jeg skal holde dere oppdaterte!
Vi skal uansett på frokost til ei venninne, deretter inn til Trondheim sentrum for å se på tog, spise pølse og maaaaaasse is. Og kanskje dukker det opp noen snille besteforeldre også. Joda, det blir nok en finfin dag!

(ps. Nei, jeg skal ikke begynne å legge ut bilder av alt jeg kjøper. Dette var bare en test av min nye iphone....og der fikk jeg skryte litt av telefonen min og!)

Vil i denne anledning også oppforde sola til å ta turen innom Trøndelag på mandag.

8 kommentarer:

Pia sa...

Mye stress før nasjonaldagen, ja...Bra at du fikk deg tåsokker, i det minste.
Og en sånn 17.mai-tute selger de vel på gata til en stiv pris på mandag, tror du ikke? Eller det er kanskje ikke lov...?
Uansett, ha en flott 17.mai, med eller uten frosk!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg stresser fint lite. I morra skal jeg 1)sy et par sting på Trollets "bunad", 2) bake en kake til skolen og 3) stryke en skjorte. Og du, ikke så farlig om Loke ikke har en sånn tute, det er nok av andre som har!

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Ha en fin 17. mai med knøttet Lina. Jeg har ikke tenkt å stressa all verden i år hvertfall...vent, det sier jeg hvert år! ;) Har enda ikke testa ut om kjolen jeg har planer om å bruke passer lenger, og har enda ikke bakt kake osv. Men dagen kommer, og smilet kommer som regel med den. Hadde bare sola kommet oxo så blir dette heeeelt TOPPEN! Den 17. mai frosken må være veeeldig sjelden, har aldri sett den før...flott bilde!

Mari sa...

Tusen takk for skryt av pizza og "perfekt vertinne";-) Hihi, hvorvidt det ovennevnte stemmer er jeg ikke så sikker på, men innmari trivelig var d ihvretfall!! Tror gullet ditt kosa seg også:-D Tenker Loke kommer til å bli en snasen sjarmør på 17 mai, og du kommer til å se smashing ut med nye tåsokker;-)
Jeg skal presse meg inn i bunaden, men den skal av før d skal grilles på ettermiddagen:-D
Ha en super 17 mai Lina og Loke, stor klem:-)

Hege Renate sa...

Ha ein fin 17.mai t dæ og Loke søtingen!
Btw: Va kjæmpe funny derre opptaket: duuu mamma,vi snakkes! haha, æ flire mæ ihjæl

Annette sa...

Ha en flott 17. mai :D Spise masse is, god mat og masse brus :D Håper dere får regn, regn og atter regn, slik at regnet forlater østlandet å kommer oppover til dere istedenfor :D Håhå.. Gleder meg til å se bilder av Loke i den flotte dressen :D

Janne Natalie sa...

Det er sjelden jeg gidder å lese så lange tekster på blogger, men du skriver virkelig bra! Jeg leste alt^^

Her tre par med sånne tåsokker selv, men aldri brukt dem..

Karen i hagen sa...

Verden gleder seg over en liten unge som IKKE har sånn fløyte.
Gratulerer med tåsokkene!
Kjempeartig innlegg:)

Hipp hipp og gratulerer med dagen i morgen (og med ettårsjubileet for Fairytalefinalen. Ha, ha, ha!).