tirsdag 4. mai 2010

Hvor kommer alt snørret fra???

Her i huset er det snørr og basiller og forkjølelse overalt! Det er bemerkelsesverdig hvor MYE av dette klisset som produseres. Ja, greit, jeg er en voksen person og inneholder mye gørr. Men at en liten 1-åring inneholder så mye slim og æsj, det visste jeg ikke.

Og kan ikke snørret bestemme seg for hvilken form det vil innta. Noen ganger sitter det fast, andre ganger renner det over helt uten kontroll. Lurer på om snørret tenkte at "nå begynner det å bli litt kjedelig å sitte her ved nesetippen å se utover det ganske land. Kanskje jeg skulle tusle meg en tur???" Ja, uansett så er ikke snørret så veldig smart, for det er kun en sjelden gang at det faktisk havner noe annet sted enn i en kleenex. I 1-åringens tilfelle, brukes klær, hender, diverse leker og selvfølgelig mor som kleenex. Hurra for det lizzzzzzommmm!

Tidligere i dag, etter en dose paracet, kjørte vi til butikken for å få tak i litt trøstemat. Det at ingen har tatt patent på en snørrnesekopp er litt underlig, for det skulle man trengt når man går forkjølet i butikken. Ja, muligens dette blir too much information, men all information er good information ikke sant?
Jeg hopper over resten av butikkturen, og vel tilbake i bilen begynte jeg faktisk å glede meg til en deilig laksemiddag, med etterfølgende smågodt-dessert.

Men så bestemt snørret seg selvfølgelig for å bli sittende og tette igjen slik at smakssansen min forsvant fullstendig. AAAAAARRRRRGGGGHHHH!!!!! Jeg kan ikke beskrive hvor surt dette var. Det eneste lyspunktet i forkjølelsesdagen min skulle ha blitt en deilig middag, og så blir den fortært uten at jeg kjenner smaken!

Men smaken av snørr, den henger i hele dagen. Heldigvis er det sunt å spise snørr. Ja, det er helt sant. Selv om det rent estetisk ikke ser så bra ut å spise busemenn, så er det ikke farlig i det hele tatt.

"Noen leger mener [1]at hvis man svelger snørret (latin: mucofagi), vil immunforsvaret styrkes ved at det ervervede immunforsvaret får reagere ytterligere på forurensningene og lære deres signatur før magesyren nøytraliserer dem. Hvis dette stemmer, er det ikke udelt negativt at barn (og enkelte voksne) spiser snørr." (kilde: Wikipedia)

Ja, sannelig godt at "enkelte voksne" ble satt i parantese, for dette er jo ikke akkurat noe vi voksne driver med. Min mor har alltid sagt: "Få det ut!" Og jeg har fulgt dette rådet hele livet. Nå vurderer jeg å holde det inne, sånn bare for kroppens egen del....

11 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Dette er en av de tingene jeg er så fasinert over når det gjelder kroppen vår, det er utrolig til produksjon noen ganger. Fastlegen prøvde å forklare meg denne produksjonen en gang, men hun hadde en mer medisinsk tilnærming og viste på en sånn plastsak som er utstnitt av en kroppsdel og greier. Jeg datt av halvveis. Derfor har jeg fortsatt ikke svaret på dette viktige spørsmålet..

Bergljot sa...

Det jeg har lært om snørr, er at grønt/gult snørr indikerer basill, mens blankt snørr tyder på virus. OG at snørr av alle kulører kan skyldes allergi. God bedring til Lina og Poden, og til helsike med maurene deres. Håper de er døde nå?

Lina sa...

da er det basill og allergi jeg lider av tror jeg....

Maurene har forsvunnet faktisk! Jeg sprayer med rentokill ofte, og vasker hysterisk gulvene nesten hver dag. I dag vasket jeg gulvet klokka kvart på 7!!!!! På morgenen altså!!! Det er ikke akkurat noe jeg har pleid å prioritere foran morgankaffe og avisa. Men, men...ingen maur! :D

janne sa...

Jeg sliter også med overproduksjon av snørr, men etter å ha lest dette, svelger jeg bare. Bill. mrk. "super snørra".


Mindre tidkrevende enn å hente papir når det begynner å renne.

Mmmm!

janne sa...

God bedring forresten! :D

Lillan sa...

hei Lina! artig med kjentfolk innom bloggen min:)) artig at du også har blogg:) jeg er rimelig interiørhekta så det er bare å snappe opp et tips eller to, om du er glad i hvitt, beige,rosa, hvitt og hvitt:))

Håper alt er bra med deg!! Knakende kjekk kar du har;)

ønsker deg masse god bedring!!

klem fra Lillan:)

Karen i hagen sa...

For det første (oss jouransliter imellom): Vi forholder oss da svært skeptisk til Wikipedia, gjør vi ikke?!?
Dernest: Synes det her må skilles mellom å "svelge snørr" og å "putte busemenn i munnen". Det siste fører til økte helseskader for pårørende (les brekninger).
Dernest: Takk for hilsen. Hatt eksepsjonell dag. 30-årene ser så langt ut til å bli det beste tiåret for min del. Jeg satser på at cosmopolitan kl 08.30, kake 09.00 og deretter en jevn tilstrøm av latte, max, kaker og pizza utover dagen skal føre til superimmunforsvar. Så får wikipedialegene sverge til snørr så mye de vil for min del:)

Karen i hagen sa...

Ser jo nå at "jouransliter" (journalister) ikke var svært tillitsvekkende for min del... Spesielt siden skriving (ikke eteren - er det det dere kaller det???) er mitt felt.

Lina sa...

Hehe...Ordet "journalsliter" burde stått i Wikipedia. Det er bare sånn det blir et ordentlig ord!

Lina sa...

hmmmja...og der slo mine leseferdigheter kollbøtte. Jouransliter var det! Godt at skriving IKKE er mitt felt...

Her har du litt info om eteren. Kopiert rett ut av altvitende Wikipedia, som Gud har laget!

"Eter var et hypotetisk medium som man på 1800-tallet lenge mente måtte eksistere over alt i verdensrommet og være en forutsetning for at elektromagnetiske bølger skulle kunne forplante seg. Oppfatningen var at jordkloden på sin ferd rundt solen måtte ha en bestemt hastighet relativt eteren.
Da man hadde innsett at lys er et elektromagnetisk fenomen, ble det satt opp et vitenskapelig eksperiment som skulle vise at en konsekvens av dette er at lysets hastighet og frekvens er forskjellig i ulike retninger relativt «etervinden». Det berømte eksperimentet utført av Michelson og Morley i 1887 viste imidlertid at lyshastigheten alltid er den samme uansett hvilken retning den måles i, og det overraskende resultatet ledet til at hypotesen om eteren måtte oppgis. Det hele var lenge et mysterium, men ledet etter hvert videre til Albert Einsteins relativitetsteori.
Forskning har altså vist at eteren ikke eksisterer, men likevel benyttes uttrykk som i eteren den dag i dag, for eksempel om kringkasting."

Puh.....dagens kringkastingstime er over. God natt!

Karen i hagen sa...

Oi.
Jeg innser bare at det er så mye rart som fyller kroppen nå (blanding av pizza, kake, brus, kake, vin og kake) at jeg ikke klarer å følge med. til og med ikke på wikipediaresonnement.
Men jeg forstår såpass at jeg ikke skal si at noen jobber i eteren. Men i radio. Og selv innenfor radio skal en skille mellom ulike kanaler og sånt.
kjære vene, tar meg et stykke kake til og tenker på david Hasselhoff i stedet.