søndag 31. januar 2010

Musikk og sånn...

Musikk er en stor del av meg og mitt, og jeg innrømmer glatt at jeg har verdens beste musikksmak! Jeg har selv spilt i korps i noen år da jeg var liten. Eh, jeg vet at det kanskje ikke er mye å skryte av, men jeg fikk/tok mitt første kyss på et korpsstevne da jeg var rundt 8-9 år, så jeg nevner det likevel. Jeg har også gått på Musikklinja på Fosen VGS, tatt et år på Romerike Folkehøgskole i en svært så hiva musikk- og teaterklasse. Så selv om jeg ikke har den jeveste musikkutdannelsen i verden, så er jeg hvertfall over gjennomsnittet interessert i noter og sånn.

Jeg "spiller" (ja, jeg må sette det i anførseltegn siden en gammel kollega av meg en gang sa at man må bruke ordet "spiller" med omhu. Fotballidiot som han var, sa han dette til meg: Selv om du har vunnet et kretsmesterskap da du var 13 år Lina, så er du ikke en fotballspiller. En fotballsparker, jo, kanskje... Men IKKE en fotballspiller. Så siden jeg ikke akkurat kan karakteriseres som profesjonell musikant, så må jeg ta i bruk anførselstegn). Jeg "spiller" altså litt gitar, litt mer piano og traller masse i dusjen.

De siste årene har det blitt lite "spilling", men jeg jammer jo her hjemme sammen med me, myself and I, og Loke selvfølgelig. Naboene har sikkert fått nok av "Å æ kjæinne en kar", som jeg plutselig fikk et kick av å spille på piano denne uka...??? Men de driter jeg i, siden de har en forbanna hund som uler som om månen lå strandet i sofaen deres i tide og utide. Hund -uling-ulv-måne. Skjønner????
Ellers går det i gamle jazzslagere som jeg aldri får nok av. "Big Spender" på piano, og "More Than Words" av Extreme på gitar....hehe..ja, det er mitt ultimate partytriks og ta frem gitaren og spille den. Den gjør alle "glad"! (Altså, glad bør vel også settes i anførselstegn siden det er forskjell på ordentlig glad og "glad". Tilstanden kan måles i antall øl). Jeg tror jeg kan "Black Bird" av Beatles også...

Ehhmmm, det at jeg kom på å skrive om musikk var at jeg tenkte på den første CD'n jeg kjøpte. Det er forferdelig flaut å si hvilken CD det var....forferdelig flaut! Men flaut skal flaut fordrive...
Så, for å gjøre tankerekka som endte opp på min første CD kort;
Leilighet - vegg - CDhylle - plassering - sortering - hvor i h*****e skal jeg plassere Take That CD'n i samlingen min???? Uff ja, det var nemlig min første CD. En singel av Take That med "Pray". Denne singelen ble utgitt i 1993, så jeg var vel bare 12 år da. Om det er en unnskyldning. Herregud.... Jeg som skal ha verdens beste musikksmak... Oppfostret av søstra mi på Dream Theater, Rainbow, Deep Purple og lignende... Jeg føler at jeg gjør henne til skamme. Jeg har til og med hatt en periode med "Boom, boom, boom, boom, i want you in my room" - men den forsvant heldigvis med russefrakken. OG, jeg har lastet ned "Firefly" med Owl City i år, 2010. (Jeg skylder på at Loke liker å danse til den, og han gjør forsåvidt det. Men jeg liker det jeg også!!!!)

Jaja....Jeg trøster meg med at man må ta noen runder rundt blokka, før man havner på riktig gatehjørne! Og bare så det er sagt, så viser itunes at de jeg har hørt mest på på macen min i det siste er: Tom Waits, Ani Di Franco, Portishead, John Butler Trio og Owl City...

Har flaut flaut fordrevet nå??..

Så...hva var din første CD????





12 kommentarer:

Carina sa...

Eeeehm..kainn væll strengt tatt itj skryt på mæ nå bedre musikksmak einn dæ da... første cd'n min va spice girls!! ;)

Lina sa...

Haha! Bra vi e fleir som har gjort nånn tabba angående CD-kjøp... :)

Hanne sa...

Den første cdn jeg fikk var Cindy Lauper. Dritkul! Den første jeg kjøpte var New Kids on The Block... herlig!

Kari sa...

absolute music 5 (mulig det va 4 eller 6)

Men æ har Rednex på kasett... :S

Anette {foreldremanualen} sa...

Hei Lina!

Kjempeflott blogg - vi legger deg selvsagt til i listen vår over gode mammablogger!

ha en super dag! ;-)

Unknown sa...

Ha ha, min første cd va Walthamstow me East 17, huske du den?? I samme handeln va å Cats in the cradle me Ugly kid joe. Litt for en hver smak der;)
Herlighet, d va tider!
Du skriv kjempebra altså, likt spesielt husmorinnlegget:)

Lina sa...

hehe....så godt å høre at det er flere som har verdens beste musikksmak!!!! Og ja Randi! Det VA tider det!!!! :)

Baby4us sa...

Ha ha, teller min første kassett..? (en sånn innretning med spoler og lydbånd vet du..?) Husker nemlig at jeg grein meg til one-hit-wonderet F.R David sin, for å høre "Words" (la la la la.. words....don't come eeeeasy to mee, how caan I fiiind a waaay to make you seeee I love you..?)

Lina sa...

Kassett teller... ;) Jeg kan ikke huske at jeg hørte så mye på "Words" egentlig, men jeg kan den utenat...såååå...hehe. :)

Min første kassett tror jeg var Travelling Willburries, eller hva de nå heter. De gutta fra "The Julekalender...off... :)

Anonym sa...

travelling strawberries ;)

Lina sa...

hehe...jaaaaaa...sorry, der ble det en liten feilskriving gitt. Var ikke akkurat Bob Dylan fan da jeg var 8, det skal jeg innrømme...hehe ;)

janne sa...

Rednex og Solfaktor X...................................

Men henta meg inn igjen med Offspring, Green Day og Nirvana som mine neste tre cder! :D