fredag 15. januar 2010

Helgavask...


Jeg er verdens beste helgavasker. Den tittelen gir jeg lett til meg selv og begrunner det med at "det er forarbeidet som teller". Jeg er nemlig en god planlegger skal dere vite. Å utføre derimot er en helt annen sak.

Jeg bruker mye tid på å forberede meg på helgavasken. Jeg begynner tidlig om morgenen, jeg kan nemlig gjøre det siden jeg er i mammapermisjon. Det er godt å ha god tid. Støvsuger og mopp er tidlig ute av bua og sprayflasker og grønnsåpe blir pent plassert midt på stuegulvet. Deretter tar jeg en pause i sofan med oversikt over hele stua. Jeg sonderer terrenget på en måte, for å forsikre meg om at jeg begynner på riktig sted. Dette må nøye planlegges. Hjørnet ved verandadøra blir oftest fus.

Plutselig blir TVn slått på og "Family guy" løper foran en gul kylling på skjermen. Jeg som begynner så tidlig om morgenen med helgavasken, har det jo ikke travelt, så da rekker jeg å se en episode samtidig som ungen min får litt kvalitetskosetid med mor. Idet jeg reiser meg for å ta tak i moppen, har det blitt sen formiddag, og jeg legger merke til en haug med klær rett innenfor inngangsdøra mi. Huff, jeg må jo rydde vekk alle klærne først. Jeg snur meg for å sette meg på utkikksposten min i sofaen igjen, og ser nok en haug med klær under pianostolen som heller ikke hører hjemme der. Ryddinga må planlegges.

Av en eller annen grunn så kommer jeg på at jeg ikke har melk i kjøleskapet. Det må jeg ha til havregrynsgrøten min. Ja, da kan jeg vel likså godt planlegge en handletur før jeg setter igang ryddinga. Idet jeg har fått tak i ei penn, ser jeg plutselig en krabbende skapning i full fart mot moppen og grønnsåpa. Min 9 måneder gammel sønn er ute på tokt igjen. Jeg plasserer han ved siden av en hoppende kanin og katastrofen er avverget. Midt-på-dagen har passert, og jeg har enda ikke begynt helgavasken. Heldigvis har jeg god tid.

Jeg ser to episoder av Hollyoaks, før jeg tar tak i ryddinga. En telefon ringer, og jeg ender opp pratende i sofaen.

Det har blitt ettermiddag, og støvsugeren og moppen står enda urørt. Jeg må jo lage middag til oss før jeg kan gjøre noe mer. Men jeg må handle før jeg lager middag. Jeg sløser dermed bort en time på butikken, fordi jeg alltid blir stående en stund i bladhylla og oppdatere meg på sladder. Du finner aldri et SeogHør hjemme i stua mi, men jeg kan love deg at jeg har oversikten likevel.

Middagen er ferdig. Ryddinga går som planlagt, og jeg setter meg fornøyd ned på gulvet sammen med sønnen min og leker litt. Å leke er det samme som å rote, så da må jeg nok en gang planlegge rydding av stuegulv før moppen kan taes i bruk.

Det er sen ettermiddag og jeg har rydda klart. Som planlagt støsuger jeg teppet før jeg skal vaske. Jeg rekker til og med å tørke støv og vanne planter før det er leggetid. Ikke for meg, men for lille Lokegutt. Bleieskift, mat, kos, legging, hyling, kos, legging igjen...

Endelig er det stille i fjøset, og jeg får vasket gulvet. Jeg har brukt 12 timer på helgavasken! (dog kun stua og kjøkkenet) Men nå er det kveld, og da kan man jo ikke vaske mer. Så da plasserer jeg meg i sofaen, forbereder en god kveldsmat, chatter litt på macen. Nytt på nytt begynner....

Gammelt bilde fra den gangen jeg hadde roser på bordet....*sukk*


Lørdag må jeg ta badet...

1 kommentarer:

Lina sa...

Ser på kommentarstormen at jeg er den eneste med problemer hver fredag... Unike meg med vaskevegring.. ;)