søndag 10. januar 2010

The big 3-0!

Nei, det er ikke snakk om en hjemmeseier, men heller et tap av et par tiår som har gått så alt for fort. Jeg blir f*** meg 30 år i år. 10.10.10 er dagen, så jeg trøster meg med at det er en enkel og ryddig dato i det minste. Dessuten gifter han derre grisebonden fra Jakten på Kjærligheten seg på samme dato. (klikk på linken da vel) Det er jo en sensasjon i seg selv at han har klart å lure til seg et kvinnfolk. Blir det ikke kalas da, så vet ikke jeg... (Beklager, men dette var en nødvendig digresjon for at det skal bli enklere for dere å huske bursdagen min)

Jeg ble altså født for 30 år siden, i 1980. På samme dag som Stella Getz, 10. oktober. Og jeg tenkte at det skulle bli interessant og se hvem andre som også runder de fryktede 30 år i 2010... google, google, google. Jadddda, det er ikke bare meg som har rynkete halsgrop og hoftebrudd rett rundt neste sving.
Det er også 30 år siden Sigurd Pettersen, Marit Bjørgen, Venus og Serena Williams, Rade Prica, Jessica Simpson, Gisele Bündchen, John Arne Riise ble født. Godt selskap der altså....??? Huummm...jeg trodde Prica var gamlere og at Riise var 12, så de telles ikke når jeg sier... ER DE VIRKELIG 30???Den eneste jeg føler at jeg har noe til felles med er Miss Bündchen...hun mangler bare rynkene og hengekroppen. Men ellers ser vi noenlunde like ut...




Andre ting som skjedde for 30 år siden:
- John Lennon blir skutt og drept av Mark David Chapman.
- Led Zeppelin blir oppløst på grunn av trommis John Bonhams død.
- Sverre Kjelsberg & Mattis Hætta med "Samiid Ædnan" lurte Åge Aleksandersen & Sambandets herlige "Bjørnen sover" i den norske Melodi Grand Prix-finalen.
- AC/DC gir ut albumet "Back in Black"
- Datatilsynet ble grunnlagt
- OG den fantastiske filmen "The Shining" kom på skjermen.

Men jo...30 år begynner å bli leeeenge altså... Så da må jeg vel bare ha ei 30 årskrise da. Ja, det vil jeg ha! Og den skal være akkurat sånn som den cougardronninga på TVNorge har, hun derre Monica fra Friends vet dere. LINK. Eller ikke.. Eller kanskje...neeeeida.. Eheem..!!??!! NEI, såååå gammel er jeg ikke.

Men kjenner absolutt symptomer på at 20-åra nærmer seg slutten. Jeg har for eksempel prestert å strø grillkrydder i stedet for kanel på havregrynsgrøten min. Jeg bruker nå boxer istedet for stringtruse. Jeg hadde også en rar opplevelse på do her om dagen. Jeg hadde handlet en 5-pack med dorullpakker på KNALLtilbud som jeg fornøyd hadde plassert på badet. Godt kjøp tenkte jeg. Mye papir, men et godt kjøp! Da jeg pent plasserte rompa på ringen, fortsatt like fornøyd med dagens innkjøp, fant jeg ut at dorullpakker er slående lik kjøkkenrullpakker! (Men absolutt ikke like myke). Så nå sitter jeg her med en svær beholdning av kjøkkenruller og tydeligvis et snev av grå stær -siden jeg har blitt så gammel at jeg ikke engang kjenner igjen en dorull. Dessuten glemmer jeg hele tiden at jeg er husmor og har klær som må vaskes, poteter som må skrelles og en død julestjerne som må kastes.... Det er selvfølgelig også på grunn av alderen. Gamle julestjerna og demente meg.. stjerna er vissen, og jeg er dvassen... vissen og dvassen, dvassen og vissen... Høres ut som eeeeenda ett nytt Øyvind Blunck og Hege Schøyen comeback.

Men jo, ei lita 30 årskrise skulle jeg hatt. Problemet er at det er så dyrt å ha slike livskriser. Ikke har jeg råd til en ny bil, motorsykkel, nye pupper eller fettsuging av knær. Nei, jeg må ta en billig krisevariant. En Bridget Jones variant høres ut som noe for meg.

Jeg skal slutte å røyke og drikke, kiloene skal av og så skal jeg få to voksne menn til å slåss som noen kjerringer på åpen gate, bare fordi de liker meg akkurat som jeg er. (Fin link) Oj, det hadde vært litt av en 30 års"krise" det..... :)

Søndag 10. januar.
Ingen sigaretter
Ingen alkoholenheter
Ingen unødvendige kalorienheter
Ingen slåsskamper


Uff, nei nå ble krisa mi bare trist.... Jeg får bare prøve å minne meg selv på at det fortsatt er (nøyaktig) 9 måneder igjen før jeg må igangsette nødvendige krisetiltak. Dere andre som er så uheldige å ha bursdag tidligere på året: Bad Luck!
fotograf: Siri Hovland Kaldal

3 kommentarer:

Hanne sa...

Fasken... har bare 2 og en halv måned igjen... har ikke penger til hverken nye pupper, eller fettsuging av hverken knær eller tær... svarte. Jaja. Jaja, får ta meg en tur til trondheim.. så har jeg hvertfall vært der før jeg blei 30;o) JIIIPPPIIIIIII!

Hanne sa...

Hmmm, den 30 års greia er bare oppskrytt. Man har en gylden anledning til å ha stooor fæst, få mange fine gaver også er man egentlig 29 etterpå også. Forskjellen er kanskje at man slutter å telle så nøyaktig. Jeg ble spurt om alder her en dag og påsto hardnakket at jeg ble 32 i år. Jeg trudde på det sjøl altså! Helt til noen, jeg husker ikke helt hvem (les: har fortrengt hvem som banka virkeligheten inn i skallen min) minnet meg på at; nei men, Hanne du blir jo 33. sitat slutt. Ikke at et år er noe big deal altså, men det var bare det at jeg hadde glemt et år!!! Lettere forvirra sa jeg bare; HÆ? men så gikk det opp et lys da. Ikke hjelper det heller at mine søte elever i 9 klasse stadig minner meg på at 32 ( jeg er altså 32 enda)... (tror jeg?) er GAMMELT! Da er man jo halvdau. Sander tror han nærmer seg døden når han blir 7, så det er vel øyet som ser, eller noe sånt. Vi flytter jo toleransegrenser hele tiden, så jo eldre vi blir, jo lengre kan man være ung:-) Jippi, jeg skal til Mexico og ha min 30 års krise i februar. Jeg er så treg at krisen min måtte jo selvfølgelig komme litt senere....;-)

Lina sa...

Hanne fra Hønefoss. Til deg vil jeg bare si: HURRA FOR TRONDHEIM! Gleder oss til dere kommer på besøk! :)

Hanne, min kjære søster. Til deg: Det er lysår mellom 30 og 33, eventuelt 32! Men kos deg i Mexico du..så skal vi her hjemme holde oss ut av sola, for den gir deg bare flere rynker. I din alder burde man heller velge islandstur, ungdomskilder og gjørmebad. Men men, alder betyr jo ingenting.... Når man er ung! ;)