fredag 16. april 2010

Uff, da Harald Eia!

Enn å bruke et år av sitt liv til å fly frem og tilbake over dammen, og vise frem mobilopptak av diverse forskere - til diverse forskere? Bare for å hjernevaske oss nordmenn om at gutter og jenter er født forskjellig... For å bruke et begrep fra ungdomsskolen: "BOMBE"!
Kan ikke si at dette er så revulosjonerende akkurat...

Det forskes jo på alt mulig her i verden, og hver eneste lille forskerhjerne har sin egen trosretning, så da kan jo det som er "sant" lett diskuteres. Noe som Eia forsåvidt viser i programmet sitt. Bare synd at de nordmennene som diskuterer ser ut som spørsmålstegn, prater usammenhengende, eller ler som Madam Mim. Ikke akkurat like troverdig som de USAerne som fikk sine minutt på skjermen. Ja, muligens Eia-crewet kosa seg veldig på redigeringsrommet etter opptak, men alle vet jo at forskere er i bunn og grunn rare. Så jeg ble ikke det spor overrasket over at de norske "deltakerne" virket litt dumme, flåsete eller eksentriske.
De har nok sitt på det reine, og trenger ingen hjernevask - haha! (huff...)

Dessuten har Harald Eia gjort en bommert på valg av TV-kanal. Alle vet jo at de dummeste brødene i brødskuffen ser på Paradise Hotel på TV3, de andre brødhauene ser på statskanalen, Jeg er vel av typen mellomgrovt, som er kjent for en del kanalsurfing. Men jeg føler meg uansett litt undervurdert av Eia faktisk. Vi skjønner jo at det ligger latent i gutter og jenter å oppføre seg stereotypisk. Og vi ser også at de jentene som blir dollet opp, kun får leke med "my little pony" og sendt på missekonkurranser enten ender opp som ei hollywoodfrue eller en transvestitt!

Arv eller miljø - Ja takk, begge deler!

(Ja, jeg vet at dette er et gammelt og ihjeldiskutert tema. Det er tida for sommerøl, deiligst.no og streikekasse nå... Jeg henger bare litt etter. Tida går bittelitt saktere her til gards....)

PS. Jeg kommer ikke til å si noe om siste program angående hvilken folkegruppe som er født smartest. Alle vet jo fra før av at den gruppen er: Kvinner! ;)

0 kommentarer: