lørdag 17. april 2010

Ammer for livet....

Ja, det er ikke tull. Noen mødre ammer for livet. Eller...for så lenge brystsprengen varer hverfall.

"Se og Hør" kunne nemlig i dag fortelle om 14-åringen som kom hjem fra trening og klistret seg til mammas pupp. Fin tørsteslukker det, mente både mor og sønn.

Først må jeg vel si at jeg er fullstendig klar over at amming er supert, og det aller beste for ungene, og all ære til de som klarer å beholde fulle mugger i årevis..
Sånn!...nå blir jeg hvertfall ikke halshugd! Og endelig fikk jeg bruk for det velkjente ordtaket:

"Alt med måte"

Morsmelk inneholder alt som er nødvendig for at barn skal utvikle seg sunt.

Fett
Fettet i morsmelken inneholder mye av de langkjedede fettsyrene som vi trenger hele livet, men aller mest i starten. Det viser seg at hjernen, som ikke er ferdig utviklet ved fødselen, trenger masse fett for å danne hjernevev og fortsette en naturlig utvikling.

Ja, forskning viser rett og slett at barn som har fått morsmelk har noe høyere IQ poeng enn de som er kunstig ernært. Dette har for de fleste ikke noen praktisk betydning, men sier noe om hvordan morsmelken påvirker hjernens utvikling.

Dette er tatt fra Ammehjelpen.no, og da vil jeg bare si at den dårlige samvittigheten min for at at gutten min ikke blir Einstein pga mangel på morsmelk - forsvant som dugg for solen.
For er ikke denne 14-åringen og hans melkeku levende bevis for at man virkelig IKKE får merkbart høyere IQ av å holde seg til morsmelk??? Trodde denne mammaen at jo mer morsmelk han fikk, jo smartere ble han??? Kommer hun innom skole i lunsjen for at gutten skal få sin dose med pupp??? Han henger kanskje litt etter i matte han da.....

Det er rart dette. Når man er 14 år begynner man vel å snuse litt på puberteten, barten melder sin anmarsj, og stemmeskiftet er for noen i boks! Så da sitter denne melkekua med en forvokst baby i fanget, melkebarten er pent børstet til side, og suttinga avsluttes med et mannlig kremt...

Jeg skjønner selvfølgelig at mannfolk er glad i pupper, og at det pleier å være et spesielt forhold mellom mor og sønn - men jeg må nok innrømme at amming på dette stadiet gjør at jeg får litt lyst til å si æsj.... Jeg velger å tro at enhver fjortis med vettet i behold ikke setter seg på mors fang og knepper opp blusen hennes fordi han er litt tørst!

MEN!! Ja det er faktisk et MEN her. For som ei venninne påpekte, så er det å amme i flere tiår - både økonomisk og miljøvennlig. Ikke trenger man å bruke penger på morsmelkerstatning, kartongmelk, flasker og annet melkeutstyr, OG avfall er ikke-eksisterende!


9 kommentarer:

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Kjenner jeg blir litt kvalm her jeg sitter... :/

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ja, ÆSJ! Ærlig talt, denne mora må ha misforstått og er det ikke sånn at IQ er nokså biologisk betinga? Johoooo.

Lina sa...

Ja, kvalmt!

Elisabeth: Om IQn er biologisk som Eia mener, og ikke sitter i morsmelka, så er det nok ikke håp for denne gutten.....

Linda mamma til Silja sa...

Herreguuud at det e mulig asså....fyttikatta!!! Godt sagt nok en gang Lina:)

Pia sa...

He he, jeg er jo veldig for amming, jeg da, men i dette tilfellet har de vel misforstått litt? 14 år! Stakkars gutt, sier jeg bare....

Annette sa...

Nå ble jeg skikkelig kvalm ja..! Æsj og fysj...

Bergljot sa...

Nei dette var drøyt.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Nettopp hva jeg mente, Lina. Og du, jeg drømte om den rebusutfordringen din i natt. Hadde funnet løsningen på Skudneshavn, men ikke f...om jeg husker det nå i våken tilstand.

Janne-Kristin sa...

Som du sier: Alt med måte! Pupper betyr jo to ting, mat når man er baby og noe helt annet når man blir eldre! Og han herre fjortissen er garantert over matstadiet! Æsj!