mandag 5. april 2010

Norsk juletentamen 1994

Da har jeg tørket støv av en gammel juletentamen i Norsk fra 1994.

Mine foreldre skal flytte ut av barndomshjemmet mitt, (buhuuuu...), og da måtte jeg visst rydde opp i skrotet mitt. Kastes det som kastes kan fikk jeg beskjed om.
Og det er helt utrolig hva som skjuler seg under alt støvet! Plutselig dukket en gammel tentamen opp; inni den var det en liten stil om avislesning.... Et tema som jeg tydeligvis hadde mye greie på da jeg var 14 år.......

PS: Jeg fikk M på oppgaven..... ;)

Avislesning!

Hver uke kommer avisen "Et glimt av verden" ut med en ny utgave. Jeg kjøper og leser den hver gang. Det er en annerledes avis enn de andre, f.eks. VG og Adresseavisen. Men selv denne avisen kunne vært bedre.

Jeg har alltid likt innslaget som heter, eller som jeg kaller, "Hva-siden". Der står det om alt mellom himmel og jord. Det står hver gang en ny oppskrift på forskjellige matsorter. På Hva-siden står også horoskopet, det leser jeg hver gang, Ikke at jeg tror på slikt altså, for det gjør jeg ikke. Men det er moro likevel. Det er den beste siden i avisen.

Den siden som godt kunne blitt forbedret er politiker-siden. (Den heter ikke det, men jeg kaller den det). Der står det bare tøys. Dere tror sikkert at de skriver om norske politikere, men der tar dere feil. Det står bare om President Bill Clinton og Jossi Jarafat eller Jassi Arafat eller hva han nå heter. Den siden er full av slikt. Den siden må forbedres, bort eller erstattes med noe mer interessant.

Det jeg liker aller, aller best er forsiden. Du synes vel det er rart, men slik er det. Du tror sikkert at det avisa handler om står der, men neida. Det er bare en liten del oppi et av hjørnene det. På resten av forsida er det innsendte tegninger og innslag fra leserne.

Jeg har selv sendt inn en gang, der jeg skrev at jeg ville ha en brevvenn i 30-års alderen, for jeg elsker å skrive brev. Men ingen svarte på det, selv om jeg sendte inn et bilde av meg selv og min hund, Taffy, en søt liten bulldog. Ja, ja, men jeg har ikke gitt opp håpet enda.

Hei, her har jeg jo siste utgaven fra "Et glimt av verden". Da skal jeg fortelle dere hva som står på hver eneste side.
På side 1, altså forsiden, er det tegninger som sagt fra leserne.
På side 2 er det sportsnyheter. Det er ikke bestandig interessant, men når det handler om Erik Thorsdtvedt, så leser jeg det. Han er bare så tøff.
På side 3 og 4 er det også sport.
På side 5 står Hva-siden som jeg har fortalt om. Denne gangen er det en oppskrift på en pai, en blåbærpai. Den må jeg lage en gang.
På side 6 står det nyheter, været og veiføret. Det har jeg ingenting imot.
På side 7 og 8 står politiker-sidene. Ja, skal vi se. I dag står det om Thorvald Stoltenberg. Det var nytt. Det er første gang at det står om norske politikere. Nei, det er andre gangen.
På side 9 er det en ny side om nyheter. Nå om krigen i Bosnia. Det er det samme på side 10 også.
På side 11, 12 og 13 er familiesidene. Der er det vitser, kryssord og tegneserier. Den vitsen om Mikke Mus er så moro at jeg har lest den to ganger.

Nå begynner vi å nærme oss slutten. Men før det, på side 14 og 15 står motesidene. Der står det mange pene og unge damer og viser seg frem. Ikke at jeg ikke er ung og pen, for det er jeg nemlig. Jeg er 30 år og i min beste alder, så det kunne likegodt vært meg i bladet, men jeg vil ikke. Ikke har jeg fått tilbudet heller. Rart. Men det er mange fine strikkete gensere og slikt.


Jeg har prøvd det en gang, å strikke en genser. Men det må ha vært en feil i mønsteret, for jeg fant ikke hullet til hodet da jeg prøvde genseren. På siste side, side 16, er det et stort, fint bilde av meg, som jeg har limt på selv over et bilde av sjefen for avisa. Det har jeg forresten gjort med alle aviser jeg har kjøpt av disse "Et glimt av verden". Den sjefen er jo så stygg at selve King Kong blir den perfekte mannen i forhold til den sjefen.

Resten av den siste siden er blitt brukt til annonser og reklamer. Det er mange fine reklamer f.eks. om Nescafè. Den er så bra at jeg nesten har lyst til å kjøpe den. Men den gang ei. Den er jo så dyr, så jeg har ikke råd. Hele 34,50 kr koster den.

Huff. Det var den avisen. Den har bydd på mye og litt mindre. Kanskje du kjøper den en gang? Det råder jeg deg til å gjøre. Men hvorfor skulle du høre på mine råd? Ingen har gjort det hittil, men kanskje du blir den første?

Ha en fortsatt god lesedag.

SLUTT

6 kommentarer:

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jossi og blåbærpai. *gapskratter* Kjempebra stil, ikke rart du fikk M. ☺

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Bare én ting å si: FANTASTISK! Finner mye morsomt hvis man roter litt i gamle saker og ting :)

Janne-Kristin sa...

Hihihihi! Kjente igjen fjortissen i denne teksten, den var artig da ;)
Gøy å lese ting en har skrevet selv for mange år siden ;)

Lina sa...

Hehe...ja, det er så mye rart å tørke støv av... Skolebøkene er jo en saga i seg selv, bokstavelig talt. Men for å være litt snill med meg selv, så holder jeg det meste unna offentligheten... :P

Annette sa...

morro og finne gamle skoleoppgaver.. Hender jeg titter litt på mine og.. Ler like mye hver gang :) hehe

Janne-Kristin sa...

Neei, det visste jeg ikke! :O
Det var skuff!
Den er fin dag, hihi :D