torsdag 15. april 2010

Askestøv...

Ingenting av det berømte askestøvet kommer til å falle ned over Trøndelag. Søren! Nå har vi endelig fått en slags naturkatastrofe her til lands, og så går jeg glipp av det? Jeg vil ha nærkontakt med askeskyen, 11 000 meters nærkontakt...

Svovellukta har allerede inntatt vestlandet og Oslo....Luftkvaliteten minker dess mer lukt som kommer, og levetida for "de luktende" forkortes. Med hele 3 TIMER!!! Nei, jeg vet ikke hvor lenge...men pytt, jeg bor i Trøndelag, og der skal vi bli så gamle at vi råtner og blir til aske(eller jord) på naturlig vis... Dessuten blir det mer skattepenger på oss herlige trøndere, når vestlendingene og østlendingene fordufter.

MEN...
Det er jo litt rart å tenke på at aske skal være så farlig. Asken kan stoppe et flygende objekt, sikkert de ukjente også, og det er imponerende gjort av asken synes jeg. Den asken som kommer fra vulkanutbruddet på Island skal også inneholde svevestøv. Dette var et ukjent begrep for meg.....men jeg hadde tippet at det var noe som Peter Pan hadde i lomma for å få Wendy på gli...(til og fly)... Svevestøv er visst ikke det!

Da synes jeg det er litt ille at kjente og kjære barnefigurer som Askepott og Askeladden er basert på et slikt farlig fenomen som "ASKE"... som i tillegg kan inneholde fluor!! Fy, dette hører ikke hjemme i Den Store Norske Eventyrboka.

Savner Jens som sitter strandet i New York jeg... Skulle hatt han her til å si at alt går bra, at vi overlever asketiden! Alle Askepottene får gå på ball, og alle Askeladdene får Mette Marit og halve kongerike...

Ble både underholdt og litt skeptisk da jeg så reportasjen om statsministeren på TV2-nyhetene forresten - der han satt og hostet på hotellrommet sitt. Hadde asken kommet seg over dammen også - hadde svevestøvet nådd vår førstemann????

Jaja, det er unntakstilstand i helsenorge, og det er unntakstilstand i Trondheim - Brannsupporterne er her fortsatt!!!

4 kommentarer:

Bergljot sa...

Jeg kjenner ikke noen lukt her på Sørvestlandet. Men jeg er redd asken setter seg i huden eller håret slik at jeg blir generelt grå før tiden.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Jeg stussa også over den hostinga til statsministeren. Merka meg at det var dårlig bildeproduksjon, statsministeren med ryggen mot et speil så vi kunne følge med på rådgiverne hans som sto bak kameramannen/kvinnen.

Annette sa...

Jeg har ikke kjent noen lukt og jeg bor på østlandet.. Ikke har jeg sett noen "røyk" heller.. :S Kan kanskje tenkes at det overdrives litt? Nei vet ikke jeg altså..

Men veldig bra skrivi (tommel opp) + for det:) Hehe

Lina sa...

Kanskje asken allerede har sløvet sansene deres såpass at dere ikke engang kjenner lukta????? ;)

Ja, veldig dårlig produksjoen Elisabeth... Ingen norske journalister kom seg dit pga vulkanen, og måtte da ty til en eller annen dogmefilmfrilanser...haha!