onsdag 24. mars 2010

Baksmell, men ikke på skatten!

I går kveld da jeg gikk og la meg, ante jeg fred og ingen fare. Lommeboka mi ante hvertfall ikke hvilket innhogg som lurte rundt neste sving.

Jeg var nemlig på EU-kontroll med bilen min idag. Det skulle bli deilig å få det unnagjort tenkte jeg før jeg sovnet fredfullt tirsdag kveld. Jeg bråvåknet tidlig i dag morgest litt over 07:00. Ungen hadde ikke våknet enda. I dag av alle dager skulle han sove utpå litt. Typisk. Jeg hadde time på verksted klokka 7:30 må vite!

Så vi kastet oss rundt og kom oss inn i bilen. Loke fortsatt i pysjen sin, og jeg uten mascara. Heldigvis tenkte jeg at jeg kun skulle treffe en gammel skitten verkstedmann, så jeg lot ikke det bry meg så veldig. Vi kom oss til Snap Drive akkurat på sekundet 7:30, og den skitne verkstedmannen, som egentlig ikke var så skitten og ikke så gammel som jeg forventet heller, sa at vi måtte komme tilbake om noen timer for de hadde så mange biler inne.
Jeg nektet selvfølgelig å bevege meg ut i snøen fordi jeg hadde timebestilt, og da skulle bilen min bli fikset NUH!

Etter litt om og men sa verkstedmannen, som jeg heretter vil kalle en kjekk verkstedresepsjonist, "OK! Vi fikser den nå. Bare sett dere ned og vent litt"
Fornøyd plasserte jeg rumpa på ventestolen og Loke i fanget med frokostTom&Jerrykjeks. Vi hadde selvfølgelig ikke spist enda, så da måtte vi ty til det en har i veska. Jaja, tenkte jeg. Vi skal jo straks hjem igjen.

Etter et kvarter så kom en annen kar inn til meg, tydeligvis han som hadde kontrollert bilen min. "Du den derre registerreima henger og slenger, du kan få motorhavari om du kjører en meter til med denna bilen din!"

"WHAT????" tenkte jeg lettere sjokkert, før jeg innrømmet overfor meg selv at jeg ikke ante hva ei registerreim var. Så da roa jeg meg fort ned, for ei reim kunne jo ikke være vanskelig å skifte. Da avslører karen at han ikke engang hadde startet på EU-kontrollen, men hørte noen mistenkelige lyder da han kjørte bilen inn på verkstedet. "Har du ikke hørt den lyden du da???" spør han videre...
"Hvilken lyd" svarer jeg, og så sikkert ut som et stoooort spørsmålstegn. Uten mascara! Jeg så det på bilkaren idet han ristet litt på hodet at han tenkte at folk som meg, burda aldri ha hatt bil!
Skjønner ikke det...Så lenge bilen går fremover....og bakover, så er jo alt greit vel?? Det er hvertfall min instilling!!

Etter litt bilprat, som gikk rett over hodet på meg, forsto jeg endelig at jeg ikke fikk lov til å forlate åstedet kjørende. Jeg måtte altså tusle ut i snøen, med en gutt i pysj, og jeg uten mascara.
Så jeg tuslet bortover mot City Syd. Kjøpesenteret skulle åpne snart, og jeg fikk heldigvis selskap av ei venninne som holdt oss varme i bilen sin i ei halvtime før senteret åpnet dørene.

Da vi kom oss inn i varmen igjen ringte telefonen min. Det var den kjekke verkstedresepsjonisten. EU-kontrollen var fullført, og bilen min var ikke akkurat prikkfri... Det var noe galt med reimer, klosser, skiver, lager, lys og andre deler som jeg aldri hadde hørt om. Alt i alt kom jeg til å få en regning på rundt 20 000 kroner!

"EHHHH......WHAAAAT????...FYTTI H******E!!!!"

Ja, det var ikke akkurat den starten på dagen jeg var ute etter. Så den lille oppturen med å få noen kroner igjen på skatten forsvant fort med den beskjeden fra den stygge ekle verksteddusten, som han heretter kommer til å bli kjent som!!!!

9 kommentarer:

Annette sa...

Æsj å fysj!! Men kan dem reparere for så mange tusen uten å ha spurt deg om det da???

Bergljot sa...

Å nei og nei og nei!!! Det der var ille. Men du skal tross alt være glad for at registerreima ikke røyk, for det kan bli dyrt (been there, done that).

Fin blogg du har!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Aj, aj. Vi skifta en clutchpumpe for noen år sida. Den pumpa må ha vært gullforgylt for det kosta 17000! I vinterferien ble vi påkjørt bakfra, en luten bulk så det ut som. Det kosta 40000, gitt. Godt vi ikke skulle betale den. Konklusjon: BIL ER DYRT! Sure penger.

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Huff, biler er noe dritt når folk rundt oss sier det er noe galt med dem som må fikses. Har akkurat fått godkjent vår selv, som egentlig skulle vært godkjent i november tror jeg (?) Jeg føler med deg, og håper du har en god kompis som er bilkyndig og kan gjøre det for 1/3 av prisen med deler fra biltema...?...kanskje?

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Nei, nå har jeg lest for fort... Har de reparert alle feil de fant uten at du bad dem om det???

Lina sa...

Nei, de reparerte ikke uten å spørre, men de sa at alt hastet, og måtte fikses med en gang. Og når lille meg ikke har peiling på bil, og ikke vet bedre, så sa jeg bare "kjør på og fiks"! Jaja, nå bør bilen min bli som ny!!!!

Hadde registerreima røket, som de mente at den ville gjøre om jeg kjørte en meter til, så hadde den kostet over 30 000, og ikke 8000 som den gjør nå...Flaks????

Osloskånskan sa...

Fy flate så kjipt....

Hanne Burden sa...

AJAJAJ!!! Den svir på pungen! Nå går det vel til helvete med alle budsjettplanene jeg satt opp til deg :)

Lina sa...

haha...Ja, hanne. Alt går i dass nå!