lørdag 13. februar 2010

Latskap

For de av dere som er kjent med bibelhistorien, så har dere kanskje hørt om de 7 dødssyndene...??
Nei, jeg prater ikke om Kristopher Schaus serie der han gjorde ting han kunne veldig godt, men rett og slett om begrepet "De 7 dødssynder" som forekommer blant katolikker. Jeg er nemlig redd for at jeg har "brutt" flere av de.

De 7 dødssyndene er:
Hovmod
Grådighet
Begjær
Misunnelse
Fråtseri
Vrede
Latskap

Jeg ser med en gang at jeg kommer til å ha problemer ved perleporten, for jeg er sikkert skyldig i både det ene og det andre. Men det var èn av disse syndene som fikk meg i trøbbel her om dagen.

Det var en mørk og stormfull aften, og jeg hadde tenkt meg en tur på besøk til ei venninne. Ok, så var det lyst og midt på dagen, men det var litt skummelt likevel, for jeg måtte kare meg gjennom metervis med snø bare for å komme meg til bilen min. Og så måtte jeg måke like mange meter snø vekk fra bilrutene. Jepp, bilrutene, og kun bilrutene. Jeg tenkte at det som lå på taket kunne bare ligge der. Jeg orket rett og slett ikke å børste vekk den snøen, den var jo ikke i veien likevel...

Det er her latskap kommer inn i bildet. Og som både katolikken, karma(en) og Justin Timberlake sier; "what goes around, comes around". Og det er nå jeg kjenner at jeg begynner å bli litt flau, og vurderer egentlig å slette hele innlegget. Men så har jeg ikke noe bedre fore denne lørdagen, så da kjører jeg på likevel.

Etter å ha kjørt til Lade, med full peis på varmen i bilen, så kom vi gode og varme frem til riktig borettslag. Bilen så ren og pen ut, selv om snøen fortsatt satt som en hatt på biltaket. Verdens fineste Audihatt tenkte jeg da vi forlot bilen....- og da vi kom tilbake!
På tur hjem igjen så havnet jeg som forventet i rushkøa. Det var faktisk planlagt, for da kunne Loke ta seg en powernap i baksetet, mens jeg kunne ty til mobiltelefonen min og sende sms, eventuelt ringe mine medmobilnarkomane.

(Om du som leser dette er politi, så bruker jeg handsfree! Om du ikke er politi, så mener jeg at det å kjøre automat er det samme som å kjøre handsfree. Dessuten har jeg en veltrent mobilnakke/hake! Om du som leser dette er mamman min, så bruker jeg handsfree!)

Det verste med å stå i rushkø, er den evige...kjør - brems - kjør - brems - stopp - kjør - brems -kjør - STOOOOOOOPP!!!!! Og akkurat idet jeg får sendt en sms, ser jeg bilen foran meg bråbremser, som igjen gjør at jeg setter foten hardt på pedalen til venstre. (Jada, automat!). Og når jeg bråbremser, slår tyngdekrafta til og sørger for at hele frontruta mi blir dekt av takhattsnø!!!!! Jeg står nå midt på E6, på omkjøringsveien, i rushtrafikken, og det jeg gjør da - er å slå på nødblinken...... Ehhh... Midt på veien, står jeg der som frosset fast bak rattet og med nødblinkersen på. Jeg ser absolutt ingenting ut frontruta. Jeg tenker at jeg må ut å fjerne snøen....men det tar faktisk noen sekunder før kroppen er med på notene. *FLAUUUUU*

Latskap har dermed satt meg i en meget ubekvem trafikksituasjon. Hundrevis av bilister står bak meg og venter på at jeg skal rulle videre. Noen bilister karer seg forbi, og lager kø i det andre kjørefeltet. Sinte bilister ser jeg at de er, når de gir meg prototypen av et "evil eye" på tur forbi. Herregud. Jeg skynder meg inn i bilen igjen, og slår av nødblinken. Ruta er snøfri, jeg er stresset, Loke sover.

Jeg må selvfølgelig kvele bilen et par ganger, mens jeg skjelver i frykt for at en særdeles oppgitt og forbannet volvosjåfør bak meg skal ta steget ut av bilen med et balltre i hånda. Til slutt får jeg startet opp bilen, og kjører videre....
Køa løser seg opp, men jeg ser i speilet at de i det andre kjørefeltet fortsatt har problemer. De irriterer seg over de som tydeligvis har "sneket" seg inn i den køen for å komme seg forbi meg.... Ops...

Jaja, sånn går det når man begår en dødssynd, og er for lat til å ta bort snø fra biltaket.
Men heldigvis er jeg ikke katolikk, så da er vel min evige frelse ikke i fare uansett...tror jeg!

4 kommentarer:

Annette sa...

Uff så flaut!! Trur jeg hadde dæva jeg altså.. Hehe

Helene sa...

hehehe!

Menneh du... Tror faktisk man kan få bot for å ikke fjerne snøen fra taket nettopp på grunn av det som skjedde med deg. Synes jeg kan huske jeg leste om det en gang.

Lina sa...

Jepp, man kan få flere tusen kroner i bot om politiet finner det for godt, - og de i tillegg finner bilen.... ;)

Lene S.L sa...

HA HA haHA HAHa..huff altså, du altså ;)