torsdag 19. august 2010

I tannlegestolen...

I dag var jeg hos tannlegen. Ett hull...fyameg!

Jaja, tenkte jeg. Det kunne vært verre.... Men idet hun derre tannlegeberta drar frem den tre meter lange bedøvelsesnåla, så revurderer jeg utsagnet mitt. Det kunne ikke ha blitt verre!!!!
Jeg har litt småangst for sprøyter nemlig, men jeg kunne ikke stikke (!!), jeg hadde uansett måtte betale for hygienetillegget. Så da ble det sprøyte da. Det gikk forsåvidt greit, og heldigvis funka den også.

Men det var ikke det som var dilemmaet. Dilemmaet kommer nå! Stolen senkes ned og bakover, og jeg ser et opp-ned hodet lene seg over meg. To øyne, en maske og et par hansker er faretruende nær merker jeg.

Men skal jeg ha øynene åpne eller lukket????




Dette tenker jeg på hver gang jeg er hos tannlegen. Jeg klarer ikke å lukke øynene, for da er skvettefaktoren så høy at det kan bare ende i et blodbad. Huff.... Jeg må nok bare ligge der med øynene åpne, slik at jeg får med meg hva det er hun derre tannlegeberta driver med.

Og hvor skal jeg se?

Jeg kan jo ikke akkurat stirre henne dypt inni øynene heller, da tror jeg muligens at jeg fort blir bedt om å lukke øynene... så jeg velger lampa og den hullete luftventilen i taket. Jeg teller hull faktisk, i ventilen ja - ikke i tennene. For noe må jeg bryne meg på, slik at jeg ikke fokuserer alt for mye på et eventuelt blodbad...

Ja, hadde dere sett "The Dentist"
så hadde dere vært en smule nervøs dere også!

I pausen mellom boring og fylling spurte jeg faktisk tannlegen hva pasientene pleide å gjøre.

Øynene åpne eller lukket?

Hun svarte på godt svorsk; "begge deler faktisk. Noen sovner til og med. Det synes jeg bare er koselig".

Hva???? KOSELIG????? Hvordan i huleste kan noen sovne i tannlegestolen? Hun forklarte at det var som regel 40-50 år gamle menn som ikke hadde fått ettermiddagsluren sin enda. Da ble det kanskje hakket mer forståelig, jeg kjenner jo også en pappa......

Så...hva gjør dere?
Øynene åpne eller lukket?




Her er et "etter-tannlegestol"-bilde av smilet mitt forresten......

6 kommentarer:

Shy sa...

Hohoho! Humrer og ler! Sovne hos tannlegen, no way!
Har litt sprøytefobi eg også. Sjølv om bedøvinga skal virke, så stoler eg ikkje heilt på den. Så eg MÅ ha augene opne, og eg ser RETT inn i tannlegen sine auge. Eg studerer kvar ein bevegelse han gjer, og er heile tida på vakt dersom han ser skeptisk ut.

♥ Anja-Karin ♥ CleanCanvasStudio sa...

Er du gal??? Ingen øyne lukkes hos tannlegen nei, vet aldri hva han kan finne på! Skulle ønske vi ble født med tenner som det ALDRI kunne blitt hull i.... Tannlegen er mitt verste mareritt :/

Ellen sa...

Åpne. MEd lukkede får jeg alt for mye fokus på smerte eller ubehag. MEn for en lettelse å gå ut derfra og vite at det er leeeenge til neste gang!

Elisabeth, innerst i veien sa...

Sover menn på 40 ettermiddagslur...? Jeg ser på gardinene hos min tannlege...de er skitne...Hva med å myse litt?

Trine sa...

Søren, spørre så vanskelig på en fredag... Jeg tror jeg pleier å ha øynene åpne - og se på noe "bak" tannlegen.

Ingvild B sa...

Hahaha..
Du det der har jeg lurt på noen ganger...
Og jeg har også ligget å tellet div hull ol i
taket.. haha..