onsdag 26. mai 2010

Glede i sorgen!

Ja, nå har jeg vært "steindårlig" noen dager, og det er forferdelig synd på meg. Men heldigvis har jeg evnen til å se det positive i det negative. Det er ikke bare fælt å være syk nemlig, spesielt når man lider av sår hals. Jeg morer meg midt i sorgen med at jeg kan prate tostemt!

Ja, det er helt sant. Stemmebåndene mine må være litt sure på hverandre, fordi de jobber ikke sammen lenger, men fungerer hver for seg. Så jeg prater med to stemmer samtidig, og ingen av de høres ut som meg. Det er ganske utrolig, og veldig morsomt å høre på. Nå er det litt synd at jeg er syk og svak hjemme alene, siden ingen andre får more seg over stemmen min. Men jeg har en plan.
Jeg skal herved unngå halstabletter og andre remedier fordi da vil kanskje stemmen min forbli som den er til jeg begynner på jobb igjen. Jeg vil veldig gjerne ha den tostemte stemmen min på radio nemlig....Det hadde gitt nyhetene en ekstra liten piff tenker jeg!


Slik ser stemmebåndene ut for dere som lurte på det. Jeg synes slikt er interessant, og var ganske god på natur-spørsmålene i "Geni"....


Stemmebåndene

Det ser nesten ut som et øye, men det er faktisk et fotografi av stemmebåndene. Det hvite; tall 1, er selve stemmebåndene; den strikklignende strukturen. Tall 3 er spalten der luften passerer.
Det kan oppstå ulike skader på stemmebåndene. Man kan få noduler (knuter), lammelser eller svulster (ond- eller godartede) på dem. Også magesyre kan etse på stemmebåndene, slik at de skades. Lammelser kan være på en side av, på begge eller på deler av stemmebåndene. Slike skader gjør at gelelaget rundt "strikken" ikke beveger seg som det skal, og stemmen kan høres raspende, skurrende eller hvesende ut. Dersom "strikken" ikke strammes godt nok (stemmebåndene ikke lukker inntil hverandre), vil det høres ut som luften hveser ut sammen med lyden fra stemmen. Stemmebåndene er dannet av muskelfibre. (Kilde: musikkrom.wikispaces.com)

4 kommentarer:

Pia sa...

Nydelig bilde av stemmebånd.
Du burde jo melde deg på Norske Talenter eller X-factor?

Karen i hagen sa...

God bedring. For all del.
Men kjære vene for et bilde, da. Var lettet da det viste seg å være et stemmebånd...
Men igjen; God bedring (skjønt ikke fullt så mye at du ikke får kringkastet tostemtheten din!)

Madame Mim sa...

Det er en grunn til at innvendige organer må holde seg innvendig, Stemmebånd kommer i flere kvaliteter-
mine foreksempel er prima. Jeg har aldri mistet stemmen og har aldri snakket tostemt i hele min levetid. Du blir nok bra igjen skal du se.

Annette sa...

Gurimalla så stygt stemmebåndet er.. Det første jeg tenkte når jeg så bildet var skikkelige kanintenner:p håhå.. men men..

er så kjipt å være syk :( Har selv hatt vond hals og forkjøla ei stund nå.. satser på at det går over snart!! :)

God bedring :)