mandag 15. november 2010

Husker dere dette????

November 2009 skrev jeg dette:

SKAL, SKAL IKKE...

Ja, det er den der Pandremix jeg snakker om. Noen dråper med kvikksølv og skvalen, som skal hindre at vi vanlige dødelige skal bli bitt av basillen. Rettere sagt SVINEINFLUENSAEN! Svartedauens lille fetter, som har sett seg behag i å plassere seg i norske lunger. Det er skummelt ja, er kjemperedd jeg. Har jo en liten sønn på snart 7 måneder som ikke har bygd opp immunforsvaret sitt skikkelig enda. I hodet mitt så hører jeg skrekkfilmmusikk i bagrunnen hver gang SVINEINFLUENSAEN blir nevnt på TV2-nyhetene...

Men det er så mye frem og tilbake, og jeg er med i hver en bølgedal. Ja til vaksine den ene dagen, et høyt og rungende nei den andre... Og absolutt ALT kan diskuteres.
-Kvikksølv er farlig for mennesker - men det er ikke mer kvikksølv i vaksinen enn vi får i oss på to dager.
-Vaksinen skal hindre deg i å få svineinfluensaen - men den virker ikke før ei uke har gått.
-Den har små bivirkninger - men store hos noen.
-Liten risiko knyttet til vaksinen - og liten risiko knyttet til svineinfluensaen.
- Vaksinen er ikke ferdig utprøvd - det var ikke vaksinen for spanskesyken i 1918 heller som reddet tusenvis av liv...

Tenkte litt på hvordan jeg skulle unngå grisesjuka uten vaksinen. Man må da unngå å bli hostet på, man må vaske hendene annenhvert minutt, ikke plei de syke, gi omsorg fra avstand, og bruk for all del munnbind når du tar bussen. Eller, helst bør du holde deg hjemme... Men jeg skjønner også de som tenker at om man får influensaen så styrker det bare immunforsvaret. Ikke mange som ble syke av fugleinfluensaen eller munn- og klovsyken heller...

Toppen på pandemien kan visst allerede være nådd sies det. Men rundt 1 million nordmenn kunne ha fått influensaen om ikke vaksinen hadde eksistert. Helsedirektoratet tar også høyde for at 20% av norges befolkning vil bli syke. DET ER MAAAANGE!!! Og det er i første bølge.... Men noen trøstende ord, det er en mildere pandemi enn helsedirektoratet var forberedt på. Hittil er jo "bare" 15 døde...

Helsedirektør, Bjørn Inge Larsen stilte opp på Tabloid i kveld, og fikk meg endelig til å bestemme meg. For noen ganger så må man bare bestemme seg. Så:
Sønnen min skal få, jeg skal få, ALLE SKAL FÅ! (om de vil da....)

3 kommentarer:

Tenkerbell sa...

Godt tenkt! Selv om jeg ikke er full av andre sykdommer, og jeg heller ikke har en liten en å tenke på, må jeg si at jeg lett kunne klart meg uten uken hvor selv det å gå på toalettet var for slitsomt og dermed sov jeg et par timer på baderomsgulvet mens jeg først var der inne.

Vaksiner i vei :)

Tenkerbell sa...

Hvor er du blitt av?

Jeg savner deg litt i blogg-rollen min...

Tenkerbell sa...

Nei, nå er det nesten bare trasig her! Du må komme tilbake!